Een traditioneel familiebedrijf in de transportwereld, dat is Transportbedrijf
H.Kamphuis en Zonen in Veendam. Het begon in de vorige eeuw aan de Middenweg waar opa Kamphuis startte met het vervoeren van diverse producten en inmiddels voert kleinzoon Henk de directie over het transportbedrijf. De onderneming vervoert vooral agrarische producten, maar ook varkens en industriële producten. Flexibiliteit staat bij het bedrijf voorop. „Zeker in de agrarische sector moet je flexibel zijn, zo heb je bijvoorbeeld met oogsten te maken en dan wordt er van je verwacht dat je met de opdrachtgever meedenkt”, zegt Henk Kamphuis.
Dankzij de flexibele inzet van de chauffeurs kan H.Kamphuis en Zonen op zeer korte termijn opdrachten uitvoeren en dat is in de huidige markt zeer welkom. Het transportbedrijf heeft daarnaast diverse vaste opdrachtgevers, met name in de agrarische sector. Momenteel heeft men het druk met de oogst. „We rijden bijvoorbeeld pootaardappelen voor Averis, een dochterbedrijf van Avebe. Dat begint in november en loopt door tot het einde van het jaar. En vanaf maart tot en met eind mei moeten we de pootaardappelen weer op de plaats van bestemming brengen. Daarvoor hebben we continu drie à vier vrachtauto’s op de weg.” Het transportbedrijf beschikt over een eigen gekoelde opslagruimte voor de pootaardappelen.
Daarnaast heeft het transportbedrijf een containerauto met een haakarmsysteem, waarmee diverse producten kunnen worden vervoerd. „Deze auto wordt voor verschillende opdrachtgevers ingezet. Tenslotte hebben we een zogenaamde walking floor auto, waarmee we zaagsel en houtkrullen voor de bio-installaties vervoeren.”
Erkend veevervoerder
Veevervoer is altijd een belangrijk onderdeel geweest van H.Kamphuis en Zonen. Vroeger werd er wekelijks naar de veemarkt in Groningen en Leeuwarden gereden, maar sinds het uitbreken van de MKZ-crisis in 2000 behoort dat tot het verleden. Het bedrijf heeft zich daarna verder gespecialiseerd in het vervoer van varkens.
Kamphuis is een erkend veevervoerder en de meeste chauffeurs hebben het diploma Dierwaardig Vervoer behaald. Daarnaast is het bedrijf in het bezit van de certificaten QLT en R&O.
Kwaliteit
Kamphuis zoekt vooral naar continuïteit. „We willen met een relatief kleine groep chauffeurs kwaliteit leveren en bovendien wil ik het kunnen blijven overzien. Ik vind het prettig als ik zelf ook nog eens zo af en toe op de vrachtwagen kan”, geeft Henk aan. Zijn zoon Gert-Jan is één van de chauffeurs en hij heeft aangegeven dat hij op termijn het bedrijf wel zou willen overnemen.”
Of dat er van komt weet Henk nog niet. „Er komen roerige tijden aan voor de transportbranche. CO2, elektrificatie, vergroening, de eisen nemen alleen maar toe en je moet je afvragen of dat haalbaar is. De aanschaf van een elektrische vrachtwagen ligt tussen de 360.000 en 400.000 euro, het dubbele van een Euro 6 wagen. En dan is de restwaarde van zo’n elektrische truck nog niet eens bekend. Dat geeft onzekerheid. Kijk, als een opdrachtgever erop staat dat je elektrisch gaat rijden, dan heb je geen keuze, maar volgens mij is het nog lang niet zover. Een goed netwerk om op te kunnen laden is er bijvoorbeeld ook nog niet. Zou je bijvoorbeeld drie keer per dag op moeten laden, dan kan dat helemaal niet.”
Henk denkt dat elektrisch meer kansen heeft in de steden. „In dat geval rijd je met de vrachtwagens naar de randen van een stad en worden de goederen in hubs overgeslagen, waarna de vracht met elektrische auto’s de stad wordt ingereden. Daarvoor zou elektrisch een mooie oplossing zijn, maar over lange afstanden zie ik het voorlopig niet gebeuren.”
Chauffeurs
Intussen is er op de markt bijna overal een tekort aan vrachtwagens en chauffeurs. „Daardoor hebben wij bijvoorbeeld in de zomerperiode behoorlijk doorgedraaid”, geeft Henk aan. „Gelukkig zijn onze chauffeurs trouw. Ja, er is laatst iemand weggegaan, maar ik heb alweer een nieuwe chauffeur kunnen aantrekken. Hij begint binnenkort, maar moet begin december nog afrijden. Hij wil hier graag aan het werk, omdat hij rijden met varkens leuk vindt.”
Terug naar zoon Gert-Jan. „Of het interessant wordt om dit bedrijf op termijn over te nemen, zal de tijd uitwijzen”, zegt Henk. „Het was ooit mijn droom om dat te doen en die droom is uitgekomen. Dat gun ik Gert-Jan ook, maar met name voor kleinere transportbedrijven is de toekomst onzeker. We moeten tegen die tijd maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn.”
Vooralsnog is er van zorg geen sprake, het is druk bij transportbedrijf H.Kamphuis en Zonen en dat zal voorlopig nog wel even zo blijven.