De naam Spark Holland verraadt nog niets over de werkzaamheden en omdat de bedrijfsnaam nooit op producten staat, vindt directeur Florian van der Hoeven het niet vreemd dat maar weinig mensen weten dat Spark Holland, gevestigd in Emmen, een grote speler is in de wereld van analytische systemen voor laboratoria.
Daar wil Van der Hoeven graag verandering in brengen, want hij is trots op het bedrijf waar hij nu acht jaar werkzaam is. In die tijd werkte hij een aantal jaren in de Verenigde Staten om daar de klantenkring uit te breiden en sinds 1 juli is Van der Hoeven algemeen directeur. ,,Het is een bijzonder bedrijf en in onze wereld zijn we een bekende speler, met gerenommeerde klanten’’, vertelt hij. ,,Onze klanten zijn internationale bedrijven die analytische systemen verkopen aan laboratoria. Wij bedenken, ontwikkelen en maken apparatuur die vloeistofmonsters geautomatiseerd klaarmaken voor een analyse. Onze klanten ontwikkelen de apparatuur om de analyse te doen en gecombineerd met onze technologie wordt dit wereldwijd verkocht onder de merknaam van onze klanten. De vloeistoffen die geanalyseerd worden zijn divers: van bloed en plasma, tot voedingsmiddelen en farmaceutische producten.’’
Dopingcontroles
De vaak gepatenteerde technologie van het Emmense bedrijf wordt geïntegreerd in systemen van klanten. Het vergt veel kennis en precisie om die integratie naadloos te laten verlopen en modificaties te ontwikkelen die ervoor zorgen dat aan specifieke klantwensen wordt voldaan. Spark Holland is een zogeheten Original Equipment Manufacturer (OEM), wat betekent dat het bedrijf altijd eigenaar blijft van het intellectueel eigendom, maar producten verkoopt waar de naam van de klant op staat. Apparatuur van Spark Holland werd onder meer gebruikt voor dopingcontroles tijdens de laatste Olympische Spelen, maar ook Coca Cola gebruikt analytische apparatuur die ontwikkeld is in Emmen. ,,Het duurt meerdere jaren voordat een bedrijf onze klant wordt, dus we moeten zorgvuldig kiezen welke partijen voor ons interessant zijn. De tijd die je steekt in het ontwikkelen van projecten, het testen ervan en het opbouwen van een vertrouwensrelatie gaat verloren als het nieuwe product uiteindelijk niet tot stand komt.’’ De multinationals die een samenwerking met Spark Holland aangaan, doen dat overigens wel voor vele jaren.
Teamspirit
Het 40-jarig jubileum wordt dit jaar gevierd, onder meer door met alle medewerkers en hun partners een weekend weg te gaan. Teamspirit is een kernwaarde van het bedrijf. ,,We doen alles zelf. Van software- en hardware-ontwikkeling tot assemblage. Alle afdelingen zijn even belangrijk’’, vertelt Florian van der Hoeven. ,,Het is onmogelijk om hier op de achtergrond te functioneren, iedereen doet ertoe. Samenwerking is de sleutel tot succes en dat gaat het best in een goed werkklimaat. Dat creëren we onder meer met fijne werkplekken, mogelijkheden om te leren en samen op te trekken buiten werktijd. Gisteravond heb ik nog gefietst met een paar collega’s en we doen ook mee aan Ride for the Roses, een fietsevenement waarmee geld wordt ingezameld voor kankeronderzoek. Zelf houd ik van kitesurfen en snowboarden en ik vind het belangrijk dat iedereen die hier werkt in zijn vrije tijd kan opladen, om vervolgens te kunnen genieten van de mooie dingen die we samen realiseren. Iedereen in het bedrijf weet waar onze producten gebruikt worden. Het motiveert enorm als je weet welke belangen op het spel staan. We begrijpen allemaal hoe belangrijk dopingcontroles zijn op het niveau van de Olympische Spelen en zijn er dan ook allemaal trots op dat onze ontwikkelingen aan de strenge eisen op dat gebied voldoen.’’
Florian van der Hoeven wil Spark Holland in ieder geval onder de aandacht brengen van getalenteerde mensen in de regio. ,,We hebben altijd ruimte voor talent dat past binnen ons team. Omdat we alles zelf doen, hebben we veel verschillende functies binnen ons bedrijf en wie geïnteresseerd is, kan altijd contact opnemen om te onderzoeken of er een klik is. Omdat het werken in teamverband voor ons zo belangrijk is, besteden we in een sollicitatieproces veel tijd aan de persoonlijkheid van een kandidaat. Het werk is vrij specialistisch. Daarvoor is basiskennis nodig, maar veel is in de praktijk te leren als iemand goed past in ons mooie team.”