Binnen 25 jaar van een paar shirts naar een landelijke top 5- speler in beroepskleding. Zijlstra Beroepskleding in Franeker is een gespecialiseerde leverancier van de meest uiteenlopende beroepskleding. Maatwerk tot in de vezel. Werkkleding moet perfect zijn. Joop Zijlstra en Theo Boerema over kwaliteit en duurzaamheid als leidraad.
Zijlstra omschrijft zichzelf als partner voor alles op het gebied van bedrijfskleding, werkschoenen en persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM). Van het allereerste ontwerp tot en met het beheer. Tot en met het op het huisadres bezorgen van kledingpakketten van werknemers. Maatwerk heeft een naam: Zijlstra Beroepskleding. Hoe kom je erbij om daar je vak van te maken? Joop Zijlstra: „Kleding is emotie, het gaat over mensen.” Als tweede zoon op een boerenbedrijf kon hij de boerderij niet overnemen en ging z’n eigen weg.
Via een retailopleiding en het werk in een ijzerwarenwinkel komt hij bij bedrijfskleding in Franeker. „Het was de tijd van Arbo-jassen in de bouw. Het idee ontstond dat werkgevers iets moesten doen aan het beschermen van hun werknemers in regen, kou en wind.” In januari 2000 start Joop Zijlstra zijn bedrijf in kleding voor werkende mensen. „Heel veel inkopers van bedrijven hadden niets met kleding, ze vonden het lastig. Het paste niet goed, of de kwaliteit voldeed niet, of het logo zat verkeerd… Dat kon anders, dacht ik. Ik hou van kleding en wil graag dat mensen ook trots zijn op wat ze dragen in hun werk.”
Kleding om trots op te zijn
24 jaar later staat Zijlstra Beroepskleding in de top 5 van de branche, landelijk. Een professioneel bedrijf dat voor een zeer omvangrijke klantenkring beroepskleding op maat verzorgt. Maatwerk voor mensen. Voor mensen in de bouw en techniek, grond- weg- en waterbouw, transport, groenvoorziening, zorg, schoonmaak, horeca en kantoren. Van functioneel en veilig tot trendy en verzorgd. De klanten van Zijlstra zijn te vinden in het hele land, letterlijk.
„Een van mijn eerste grote klanten was een bedrijf van Volker Wessels. Nu verzorgen we de kleding voor meer dan 100 verschillende bedrijven van dat bouwconcern. We werken ook al heel lang voor Feenstra Verwarming, voor Friso Bouwgroep, voor AB Texel en ook voor de bedrijven in de schoonmaak, zorg en groenvoorziening van Vebego en voor gemeenten in Fryslân. Altijd kwaliteit en maatwerk. Kleding leveren waar mensen graag in werken, omdat het goed is, goed zit en goed blijft.”
Maatwerk in duizendtallen
Joop Zijlstra: „We zijn stevig gegroeid in de loop van de jaren en werken met vijftig mensen. Onze klanten zijn heel divers. Dat vereist heel verschillende kleding en veel kennis en kunde. Niet voor niets hebben we zes branche specifieke accountmanagers. Ik geloof in kwaliteit en in groei en daarom wilde ik de toekomst borgen. Hoe zorg je ervoor dat je groeit, dat het stabiel blijft, het bedrijf kan blijven bestaan en werk kan blijven bieden?” Naast Joop Zijlstra heeft het bedrijf twee interne aandeelhouders: salesmanager Theo Boerema en bedrijfsleider Erwin van de Hoeve. Sales betekent kansen zien. Zoals de kans om de bedrijven van Vebego vanaf 2023 als klant te begroeten. „Een enorm succes, een stijging van 35 procent.
Het betekent vooral ook een grote waardering voor wie we zijn, wat we betekenen in de markt en wat we kunnen”, stelt Theo Boerema vast. „Je moet die duizenden aantallen beroepskleding voor heel verschillende beroepen van zorg tot schoonmaak, groenvoorziening , veiligheid en baliemedewerkers kunnen inkopen, maken en vermaken, verwerken en leveren. Niet alleen zorgen voor maatwerk voor duizenden mensen, maar ook de hele logistiek er om heen, van kledingmanagementsysteem, bestellingen, retouren en kledingpakketten bij mensen thuis bezorgen.”
Aantoonbaar verduurzamen
Joop Zijlstra: „Het bijzondere aan deze klant is vooral de ketenbrede samenwerking. Vebego werkt aan de hand van een complete levenscyclusanalyse. De lat ligt hoog om te kunnen verantwoorden welke kleding of stoffen waar vandaan komen, hoe het verwerkt wordt en wat er gebeurt met kleding die retour gaat, wat de CO2- impact is. Het betekent met ERP- systemen data genereren over het hele proces, inclusief het verbruik van kleding per werknemer. Het is een partnerschap in de keten van kledingfabrikant Havep, Vebego en Zijlstra Beroepskleding. En zo krijgen we veel inzicht in de keten om stap voor stap te kunnen verduurzamen. Het betekent ook dat wij in staat zijn om analyses te maken, te berekenen en aan de klant te rapporteren. Dit biedt geweldige kansen, we zijn er erg blij mee.”
Want groeien is het credo zegt Joop Zijlstra, maar wel verantwoord. „Je hebt groei nodig om schaalgrootte te bereiken en concreet stappen te kunnen zetten, hier en elders in de wereldwijde keten. Er moet heel veel gebeuren om te verduurzamen. Voor ons een pijler onder het bedrijf, ons MVO Jaarverslag is daar de weerslag van. Verandering bewerkstelligen vinden we wezenlijk.
Minder water en vervuilende stoffen bij productie, minder uitstoot, efficiënte logistiek, beheersing van retourstromen: van herbruikbare verpakkingen om te versturen tot het mogelijk maken van hergebruik. En dat betekent samenwerken: we starten nu met Caparis een traject om geretourneerde beroepskleding aantoonbaar een tweede leven te geven. Dat is iets anders dan het in een container doen en verkopen aan de hoogste bieder.”
En nu nog de nieuwbouw!
„Onze volgende stap is de zo gewenste nieuwbouw: de kans voor ons om te kunnen verdubbelen in grootte en omzet. Alles weer onder 1 dak en de volgende en noodzakelijke stappen kunnen zetten naar efficiëntere en duurzame in- en externe logistiek, afval- en hergebruikstromen en verdere automatisering van processen. De grond hebben we al jaren. Omdat het zo lang duurt, is het is nu een pluktuin. Dat is heel leuk, maar we kunnen niet wachten tot de stroomaansluitingen in 2026 gerealiseerd worden en de eerste palen de grond in gaan.”