De sector Grond-, Weg- en Waterbouw (GWW) speelt een cruciale rol in de Nederlandse infrastructuur. Het gaat om de aanleg en het onderhoud van wegen, dijken, bruggen, tunnels, spoorlijnen en waterwerken. De sector biedt tal van staat mogelijkheden aan mensen die carrière in deze sector willen maken. Zowel jongeren als zij-instromers zijn van harte welkom om kennis te komen maken met een bedrijf in de buurt, dat actief is in de Grond-, Weg- en Waterbouw.
De sector staat voor tal van uitdagingen, waaronder de krapte op de arbeidsmarkt. Niet alleen is men op zoek naar nieuwe vaklui, die binnen de sector uit talloze banen kunnen kiezen. Denk aan machinisten en stratenmakers en van werkvoorbereiders tot uitvoerders. Tegelijkertijd vergrijst een groot deel van het huidige personeel. Hierdoor dreigt kennis en ervaring verloren te gaan, terwijl de vraag naar goed opgeleide professionals juist toeneemt.
GWW is een sector met toekomst, dat staat vast. Een sector waarin het uitdagend is om in te werken en waar je een goede boterham kunt verdienen.
Voor een positieve toekomst zorgen bijvoorbeeld overheidsinvesteringen in infrastructuur en klimaatadaptatie. Grote projecten, zoals de versterking van dijken en de aanleg van duurzame mobiliteitsoplossingen, blijven noodzakelijk in een land dat kwetsbaar is voor water en waar mobiliteit essentieel is. Innovatie speelt hierbij een grote rol: digitalisering, het gebruik van drones en 3D-modellen, en de inzet van circulaire materialen nemen steeds meer toe. Kortom, Nederland kan simpelweg niet zonder de GWW-sector, zoals een aannemer benadrukt. “Want één ding staat vast: zonder een sterke GWW-sector komt de Nederlandse samenleving letterlijk en figuurlijk stil te staan.”
Diverse brancheorganisaties en opleidingsinstituten werken aan oplossingen, zoals leer-werktrajecten en campagnes om jongeren te interesseren voor techniek en bouw. Toch blijft de kloof groot. “We hebben simpelweg meer handen nodig,” zeggen veel aannemers.
VOORBEELDEN VAN ENKELE GROTE INFRASTRUCTURELE PROJECTEN DIE OP DE AGENDA STAAN:
Aanpak knooppunt A1-/A30 bij Barneveld / Hoevelaken
De aansluiting van de A30 op de A1 bij Barneveld is al lange tijd een knelpunt: niet ontworpen als volwaardig snelweg-knooppunt, te smalle verbindingswegen, verkeerslichten, en files. De plannen omvatten onder meer extra rijstroken, ongelijkvloerse aansluitingen, en verbetering van de doorstroming.
Verbreding A67 Leenderheide – Geldrop / Zaarderheiken
Dit traject wordt gezien als essentieel voor de bereikbaarheid van Zuid-Nederland. De A67 wordt onveilig en overbelast ervaren, vooral door vrachtverkeer. De plannen omvatten structurele verbreding, verbetering aansluitingen en maatregelen voor landschap en leefomgeving.

Vaarweg IJsselmeer – Meppel
Deze vaarweg moet verdiept worden, zodat grotere schepen de haven van Meppel beter kunnen bereiken. Het is van belang voor de binnenvaart en de economische ontwikkeling van de regio. Het project is helaas op pauze gezet, vanwege stikstofproblemen, personeelstekorten en andere vergunningstechnische kwesties.
Sluiscomplex Kornwerderzand – Afsluitdijk
De sluis bij Kornwerderzand wordt aangepast/verbeterd zodat de toegankelijkheid van de haven via de Afsluitdijk beter wordt, en schepen met grotere afmetingen gebruik kunnen maken van de route. Dit is belangrijk voor zowel scheepvaart als economische ontsluiting.
Offshore wind- en infrastructuurprojecten (IJmuiden Ver, Hollandse Kust West etc.)
Hoewel veel hiervan met energie te maken heeft, zijn de bijbehorende civiel-technische werken (funderingen, kabels, aanleg eilanden, offshore constructies) omvangrijk. Voorbeelden zijn de projecten bij IJmuiden Ver en Hollandse Kust West, die verbindingen naar het landelijke net moeten krijgen en groot in omvang zijn.
OOK IN NOORD-NEDERLAND STAAN GROTE PROJECTEN OP HET PROGRAMMA.
Westflank Groningen (Westkant van de stad)
Gemeente Groningen, provincie en rijk investeren zo’n €175 miljoen om de bereikbaarheid van de westkant van de stad beter te maken. Een belangrijke stap is het verdiepen van de westelijke ringweg bij knooppunt West End, inclusief een nieuwe verbindingsweg, met fiets- en wandelpaden. De start staat gepland in 2029 en moet gereed zijn in 2032.
Groot onderhoud Rijkswegen in Noord-Nederland
Rijkswaterstaat voert groot onderhoud uit aan rijkswegen in Friesland, Groningen en Drenthe (A31, A32, A6, A7, A28, N31, N33). Denk daarbij aan zaken zoals vervangen asfalt, vangrails, bermen, reparatie van bruggen en viaducten.
Waterberging De Onlanden (Drenthe)
Waterschap Noorderzijlvest vergroot de bergingscapaciteit van natuurgebied De Onlanden van 7,5 naar 12,7 miljoen m³ water. Het doel is om beter om te kunnen gaan met wateroverlast, veroorzaakt door klimaatverandering.

Waterstofnetwerk Drenthe-Overijssel
Project om een transportnetwerk voor waterstofgas te realiseren dat producenten, afnemers en infrastructuur verbindt. Dit gaat gedeeltelijk via hergebruik van bestaande aardgasleidingen, maar waar nodig met nieuwe leidingen.
Drinkwaterproject Beilen – Drents-Friese Wold
De nieuwe drinkwaterinstallatie in Beilen is bedoeld om te voorzien in de toenemende vraag van de regio en om de onttrekking in ecologisch kwetsbare gebieden (zoals het Drents-Friese Wold) te verminderen. Vitens en WMD werken hierin samen.
Naast deze grote projecten blinkt de sector vooral ook uit in het uitvoeren van talloze kleinere projecten. Er moet op allerlei vlakken heel veel gebeuren in de drie Noordelijke provincies.
TENSLOTTE ENKELE CONCLUSIES GERICHT OP DE GROND-, WEG- EN WATERBOUWSECTOR:
- Het toekomstperspectief voor de Grond-, Weg-en Waterbouw (GWW) is dubbel: de sector staat voor grote uitdagingen, maar ook voor enorme kansen.
- Aan de ene kant zijn er knelpunten die de groei afremmen. De stikstofproblematiek en strengere milieuregels zorgen voor vertraging in projecten. Daarnaast speelt een structureel personeelstekort: veel vakmensen gaan met pensioen, terwijl de instroom van jongeren achterblijft. Ook de stijgende bouwkosten en de complexiteit van vergunningen leggen druk op de uitvoeringscapaciteit.
- Aan de andere kant is de maatschappelijke urgentie groot. Nederland blijft kwetsbaar voor wateroverlast en zeespiegelstijging, waardoor investeringen in dijken, waterbergingen en klimaatadaptatie onvermijdelijk zijn. Tegelijk groeit de vraag naar duurzame mobiliteit en moderne infrastructuur: wegen, bruggen en spoorverbindingen moeten toekomstbestendig worden gemaakt. Innovatie biedt daarbij kansen. Digitalisering, data-analyse, het gebruik van drones en 3D-modellen versnellen ontwerp en uitvoering. Ook circulaire materialen en emissievrije machines worden steeds belangrijker.
- Brancheorganisaties en overheden zien de sector daarom als een sleutelspeler in de klimaat- en energietransitie. Het perspectief is dat de GWW de komende decennia volop werk heeft, maar dat succes afhangt van innovatie, samenwerking en voldoende instroom van nieuwe vakmensen. De sector staat dus voor een transitie: van traditioneel uitvoerend naar duurzaam, hoogtechnologisch en toekomstgericht.