Agrarische producten, (vloeibare) zuivel, veevoer, gekoelde foodproducten, meel; we zijn op Texel, op bezoek bij het hoofdkantoor van AB Texel Group. De transportonderneming is actief in West-Europa, inclusief Groot-Brittannië, en noemt zich een betrokken en betrouwbare partner. Alle bedrijven van AB Texel Group hebben hun eigen specialisme, zodat ze kunnen inspelen op de unieke transportvraag van elke klant. „We kruipen diep in de huid van de klant”, zegt CEO Dennis Wetenkamp. „Daardoor kunnen we onze klanten maximale performance bieden.”
Op het moment van gesprek is het onstuimig op Texel en dat past uitstekend bij de situatie waarin AB Texel Group zich bevindt. De organisatie groeit zowel organisch als door overnames behoorlijk snel en volgens Wetenkamp is het einde van die groei nog niet in zicht. „Ik verwacht ook in 2024 weer de nodige overnames, zowel in Nederland als daarbuiten.” Dat vertaalt zich uiteraard ook in het aantal medewerkers, dat momenteel op een kleine 3.000 zit. „We hebben ruim 1.750 trucks op de weg, ook daarin maken we een vrijwel continue groei door.”
Partnership
De aanpak van AB Texel Group is uniek. Met elke klant wordt een partnership aangegaan, geeft Wetenkamp aan. „Dat betekent dat we waar mogelijk integreren met klanten. Zo zijn er medewerkers van AB Texel Group bij klanten actief, zodat we optimaal kunnen inspelen op wensen en eisen van de klant. Goed luisteren is daarin cruciaal. De wensen van de klant staan altijd centraal. En omdat geen bedrijf hetzelfde is, bieden wij logistieke dienstverlening op maat, afgestemd op de behoefte van elk individueel bedrijf. Daardoor is de klant altijd verzekerd van transport en blijft het productieproces soepel doorlopen.” Bijkomend voordeel is dat AB Texel Group mede dankzij de omvang flexibel is. „We kunnen dankzij ons dichte netwerk snel een eenvoudig op- en afschalen”, geeft Wetenkamp aan.
Data
Om de transportbewegingen zo optimaal mogelijk in te richten, maakt AB Texel Group gebruik van data. „Daardoor heeft de klant altijd realtime inzicht in het logistieke proces en kan er waar nodig bijgestuurd worden. Immers, iedereen heeft er baat bij dat het transport zo efficiënt mogelijk wordt ingericht.” Sterker nog, AB Texel Group kan zelfs de planning voor de bevoorrading van klanten overnemen. „Dan ben je dus in bedrijfsprocessen aan het integreren. De klant heeft er geen omkijken meer naar en kan volledig vertrouwen op de expertise van de AB-experts.”
Milieu
Samen met klanten wil AB Texel Group zich inzetten voor het milieu. Wetenkamp:„ We hebben een jong wagenpark, trucks die allemaal aan de hoogste milieuklassen voldoen. Daarnaast gebruiken we waar mogelijk alternatieve brandstoffen en werken we continu aan netwerkoptimalisatie, waardoor we het aantal kilometers dat gereden moet worden zoveel mogelijk beperken.”
Niet voor niets heeft AB Texel Group een groene stip in het logo. Deze symboliseert de inspanningen voor duurzamer transport en een beter milieu. „We nemen onze klanten daarin zoveel mogelijk mee”, vertelt Wetenkamp. „Maar ook onze chauffeurs maken we bewust van het feit dat hun rijstijl bijdraagt aan minder uitstoot. Chauffeurs volgen daarvoor een cursus zuinig rijden.”
Verder maakt AB Texel Group zoveel mogelijk gebruik van elektrisch aangedreven hulpmiddelen, zoals onderlossers, kooiapen en koeltrailers. Maar, het beperken van lege kilometers heeft natuurlijk de meeste impact op de CO2 uitstoot. En ook daar biedt de schaalgrootte van AB Texel Group weer voordelen. Immers, de organisatie kan haar transportvloot zo efficiënt mogelijk inzetten, waardoor het aantal lege kilometers zoveel mogelijk kan worden beperkt. Data-analisten van AB Texel Group brengen verder de beladingsgraad van de opleggers in kaart, waarmee zij medewerkers kunnen adviseren bij het maken van planningen en mogelijke optimalisatie van de belading.
Door bewust te kiezen om marktleider te zijn in nichemarkten, onderscheidt AB Texel Group zich in de markt. En dat beginnen steeds meer klanten in de genoemde sectoren te ontdekken.
AB Texel Group in de maatschappij
AB Texel Group heeft samen met Royal A-ware een stichting in het leven geroepen – Stichting A-wareness – die projecten in de buurt van de vestigingen in binnen- en buitenland ondersteunt. Projecten gericht op mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Voorbeelden zijn een onbezorgd dagje naar de dierentuin voor gezinnen die het niet breed hebben, borrelhapjes voor een feestelijke middag in een verzorgingshuis of lekkere drinkzuivel bij een rondleiding met de klas op een melkveehouderij.