Keimpe van der Zee
„Wij zitten in een bewegende markt en dan moet je creatief zijn”, zegt Keimpe van der Zee van mechanisatiebedrijf D. Kuipers, met vestigingen in Greonterp en Witmarsum. Het bedrijf bestaat dit jaar exact 45 jaar, is opgericht in Greonterp door Dominicus Kuipers en telt veertig medewerkers. Kuipers doet het inmiddels iets rustiger aan, al is rustig een relatief begrip. „Hij is nog altijd lekker fanatiek”, lacht Van der Zee.
Van der Zee werkt sinds 2011 in het bedrijf en is inmiddels ook een kenner van elk detail in het bedrijf dat 40 medewerkers heeft. Binnenkort gaat hij directeur-eigenaar worden en Dominicus opvolgen. „We zijn er al een jaar of zes/zeven mee bezig, over een maand of twee zal de overdacht officieel plaatsvinden.”
Continuïteit van het bedrijf Voor Van der Zee is het mooi dat hij het aandelenpakket kan overnemen, maar het gaat hem niet om de eigen eer en eigen portemonnee. „Het belangrijkste voor mij is de continuïteit van dit bedrijf. Het is een prachtig bedrijf en we zijn actief in een markt met mensen waar ik me prettig bij voel.” De 40-jarige Van der Zee, getrouwd en vader van twee kinderen, voelt ook een verantwoordelijkheid richting de medewerkers. „Met hun gezinnen erbij gerekend hebben we elke maand toch de verantwoordelijkheid dat er voor 160 mensen brood op de plank komt.”
Blij en gelukkig
Hij voelt zich als een vis in het water in het boerenleven waar het mechanisatiebedrijf zich in begeeft. Neemt ’s avonds en in de weekenden de storingstelefoon mee naar huis om bij acute mechanisatieproblemen klanten meteen te hulp te kunnen schieten of externe hulp te regelen. Van dat dynamische ‘altijd aan staan’ wordt hij veel blijer en gelukkiger dan van de (kantoor)baan die hij bij een accountantskantoor vervulde voordat hij Dominicus Kuipers tegenkwam. „Mijn vrouw ziet dat ook en steunt me daar gelukkig ook in.” Als een veehouder een mechanisch probleem op zijn bedrijf heeft, kan dat grote consequenties hebben omdat het vee elke dag moet worden gemolken. „Dat maakt dat als een boer belt met een probleem, dat er dan ook echt een probleem is. Ze bellen niet zomaar.” Het werken in deze branche geeft hem veel voldoening, omdat hij ook echt iets kan betekenen voor de klanten en hun bedrijfsvoering.
Klanten wereldwijd
Klanten zitten tegenwoordig wereldwijd, van het Midden-Oosten tot en met Canada. Leuk detail: ook tweevoudig elfstedentochtwinnaar Evert van Benthem heeft net weer een paar nieuwe Massey Fergusons aangeschaft. Vanuit de haven van Emden zijn ze per schip naar Canada vervoerd. Mechanisatiebedrijf D. Kuipers is leverancier van nieuwe en gebruikte landbouwmachines en onderdelen voor de veeteelt, akkerbouw en voor tuin en park. Het voert onder meer de merken Massey Ferguson, Joskin, Strautmann en Peecon en biedt een goede service. Dankzij een uitstekende samenwerking tussen de filialen in Greonterp en Witmarsum zijn machines en onderdelen snel beschikbaar. Het complete aanbod zorgt ervoor dat het bedrijf voor elke uitdaging de juiste oplossing in huis heeft. De klanten ontzorgen, met hen meedenken, denken in oplossingen: het zit in het dna van het bedrijf gegoten. De trouwe klanten weten dat het geen luchtig verkooppraatje is, maar dat het echt zo werkt.
Robotisering gaat geleidelijk de producten worden elk jaar een beetje beter, comfortabeler, handiger. Robotisering neemt steeds een beetje meer toe, evenals autonoom (via gps) te besturen apparatuur op het land. „Het gaat geleidelijk, stapje voor stapje, maar we zien dat het steeds meer toeneemt. In Friesland draaien nu enkele machines die autonoom het gras uit het land halen en aan de koeien voeren, dat is een interessante ontwikkeling.” Bovendien is het bedrijf erop gefocust om zo goed en voordelig mogelijk in te kopen, zodat het ook een scherpe en voordelig mogelijke prijs naar de klanten kan doorberekenen. „Dat wordt steeds belangrijker, want boeren hebben het niet makkelijk momenteel met de steeds veranderende wet- en regelgeving.” ` Daarom is het verhuren van gebruikte machines ook een handig onderdeel van het bedrijf, voor elke portemonnee zijn er passende mogelijkheden. De medewerkers op de reparatie- afdeling zorgen er bovendien voor dat de apparatuur zo lang mogelijk mee kan.
Dat leveren gaat zoals eerder vermeld ook ‘gewoon’ wereldwijd. „We verschepen via Emden, Rotterdam, Antwerpen, dat maakt niet uit: we regelen al het papierwerk dat daarbij komt kijken. Dat is ook een kracht.” Bovendien is het actuele aanbod goed vindbaar op de website. „We hebben het op internet ook goed voor elkaar.” Goed voor elkaar, in de meerdere betekenissen ervan, zit en blijft in het dna van het bedrijf. Dat is zeker.