Toeval bestaat niet. Maar als je naar het verhaal van Piet Wierenga luistert, zou je bijna denken van wel. Het ontstaan van zijn bedrijf No Limit Ships is daar het bewijs van. De Groninger scheepswerf bouwt zeewaardige motorjachten die de klant snel, veilig en comfortabel naar elke plek op de wereld kunnen brengen. Zowel bedrijven als particulieren kopen de stoere motorjachten, voor verschillende doeleinden. En dan te bedenken dat No Limit Ships vanuit een hobby ontstond.
Het begon allemaal in 1996. Piet Wierenga, destijds werkzaam als aannemer, was bevriend met jachtontwerper Evert Stel. De twee gingen op vaartrip naar De Waddeneilanden, waar slecht weer hen noopte om aan te meren op Vlieland. Turend over de Waddenzee zagen ze in de verte ineens een reddingsboot van de KNRM opdoemen uit de onstuimige golven.
„Het moest zo duurzaam, betrouwbaar en veilig worden, dat het onder alle omstandigheden comfortabel uit zou kunnen varen”, legt Piet uit. „Hoe dan ook, waar dan ook en wanneer dan ook.”
Ideale motorjacht
Na enkele dagen meevaren met de KNRM begon een periode van tekenen, rekenen en testen. Het doel? Een V-bodem over de hele romplengte én genoeg vermogen om de snelheid erin te brengen. Het kostte bloed, zweet en tranen om die combinatie mogelijk te maken op een stalen jacht. Drie jaren van trial & error gingen vooraf aan de doop van hun demomodel Meander. Maar eenmaal te water gelaten, meldde een nieuwe eigenaar zich razendsnel.
„De GasUnie wilde een pilot met het demomodel draaien als wachtschip op de Eems”, legt Piet uit. „Nadat Rijkswaterstaat tevreden vaststelde dat het ‘de boot was, die bij slecht weer het laatst naar binnen ging’, voeren onze No Limits in de beroepsmarkt al snel de wereld over. Van Abu Dhabi tot Siberië leverden we schepen af aan baggermaatschappijen, surveybedrijven en overheden.”
BS-modellen
Anno 2024 bouwt de werf óók de BS, oftewel de Blauwe Stad. Deze lijn bestaat uit twee luxe toerslepers voor de particuliere markt. „Ideale schepen voor heerlijke dag-, weekend- of weektochten”, benadrukt Piet. „De Blauwe Stad-modellen hebben het CE-C keurmerk en zijn daarom zeker ook geschikt voor kustwateren. Ze hebben alleen handzamere afmetingen, lagere doorvaarthoogten en geringere diepgangen dan de No Limits.”
Hoewel de No Limit- en BS-modellen dus van elkaar verschillen, hebben ze één duidelijke gemene deler: kwaliteit. „Vakmanschap staat bij ons voorop”, legt Piet uit. „Dat zeggen we niet zomaar. Het blijkt telkens weer uit de reacties die we van onze klanten krijgen. Ze zijn zonder uitzondering super tevreden over de prestaties, uitstraling en afwerking van onze motorjachten. ‘Er is eigenlijk niets vergelijkbaars te koop’, krijgen we vaak te horen. Als je van glitter en glamour houdt, moet je niet bij ons zijn. Zoek je echte kwaliteit en degelijkheid? Dan ben je bij No Limit Ships aan het juiste adres.”
Zonnige toekomst
Piet kijkt vol optimisme naar de toekomst. „De markt voor stoere en fraai afgewerkte motorjachten groeit. Kwaliteit en vakmanschap staan daarbij voorop.” En ook met de opvolging zit het goed. Zoons Peter en Bart zijn beiden werkzaam bij No Limit Ships. „Ja, ik denk dat ze op termijn de werf wel willen overnemen”, besluit Piet met een glimlach.
No Limit Shipyards is gevestigd aan de Stockholmstraat in Groningen, op één van de landtongen waarvoor de gemeente aanvankelijk andere plannen had. „Men heeft zich vergist in het aantal bedrijven dat hier is gevestigd en van essentieel belang is voor de watersport in de provincie Groningen. Daarom wil men wil dit gebied beschikbaar houden voor watergebonden bedrijvigheid.”