Alfa-college richt zich al jaren op duurzaamheid. Dat de vestiging in Hoogeveen in mei van dit jaar het predicaat SDG House kreeg, was dan ook een mooie opsteker. Een SDG House is een vaste plek waar onderwijs, ondernemers en inwoners samen aan de slag gaan met Sustainable Development Goals, oftewel duurzame ontwikkelingsdoelen.
Iedereen die iets met het regionale opleidingscentrum te maken heeft, merkt dat het hier draait om de impact die ieder individu maakt op de wereld om zich heen. Het predicaat onderstreept dat. „We zijn sinds mei van dit jaar de thuisbasis voor SDG-activiteiten in Drenthe’’, vertelt Klaas Berends, opleidingsmanager Techniek bij het Alfa-college. „In de praktijk betekent het dat we via verschillende projecten doorlopend aan tal van duurzame ontwikkelingsdoelen werken, zodat onze studenten, en via hen anderen, zich bewust worden van hun impact op de wereld.’’
Circulair verbouwd
De zeventien SDG’s, die de Verenigde Naties heeft opgesteld om van de wereld een betere plek te maken in 2030, stelt studenten in staat om een diploma te behalen dat maatschappelijke waarde heeft. Het gaat bij al die doelen om het creëren en behouden van een duurzame, circulaire, gezonde, inclusieve en rechtvaardige wereld. Het Alfa-college in Hoogeveen, school voor middelbaar beroepsonderwijs, is tussen 2019 en 2021 circulair verbouwd en dat was de directe aanleiding voor het verkrijgen van het predicaat. Berends: „Vanwege die verbouwing waren we in gesprek met verschillende organisaties en zo kwam onze toenmalige directeur in contact met Anita van der Noord, regiocoördinator van SDG Nederland in Drenthe en Groningen. SDG Nederland wil in elke provincie een SDG House vestigen en zij stelde voor dat Alfa-college Hoogeveen dat voor Drenthe zou kunnen zijn. Het sluit naadloos aan bij al onze activiteiten op het gebied van duurzaamheid en circulariteit, dus wij stonden onmiddellijk achter het idee.’’
‘Studenten worden zich bewust van hun impact’
Studenten van het Alfa-college worden onder meer ingeschakeld voor projecten van externe partijen, zoals bedrijven in de regio. Alco Otten, docent bouwkunde en betrokken bij verschillende duurzaamheidsprojecten van de school: „Studenten worden uitgedaagd oplossingen te bedenken voor echte uitdagingen van organisaties en bedenken vervolgens welke SDG’s er bij betrokken kunnen worden. Dat maakt ze bewust van de positieve of negatieve impact van bepaalde keuzes. Dat bewustzijn nemen ze vervolgens mee in hun toekomstige loopbanen, waardoor ook anderen bereikt worden. Deze werkwijze wordt toegepast bij alle opleidingen, want in elk beroep heb je impact op de wereld om je heen.’’ Alfa-college ziet het als haar taak om een bijdrage te leveren aan deze bewustwording omdat studenten niet alleen gaan werken aan duurzame oplossingen, maar ook de consumenten, ondernemers en beslissers van de toekomst zijn.
Overstromingsschade
Een recent voorbeeld van een SDG-activiteit waar Alco Otten enthousiast over is, betreft een project in een Duits dorp dat zwaar getroffen werd door de overstromingen vorig jaar. „We hebben met een groep studenten een paar dagen meegeholpen, vooral bij de sloop van gebouwen die niet hersteld kunnen worden. Je zou misschien verwachten dat daar vooral studenten bouwkunde bij betrokken waren, maar er gingen ook studenten mee die opgeleid worden tot onderwijsassistent. Studenten geven zich vrijwillig op voor projecten en benoemen voor zichzelf aan welke SDG’s ze werken. Voor de toekomstige onderwijsassistenten geldt bijvoorbeeld dat zij over de impact van deze natuurramp kunnen vertellen tijdens stages. Zo dragen ze bij aan bewustwording bij hun leerlingen.’’
Omdat er zeventien SDG’s zijn, is er genoeg om uit te kiezen en bij elk project wordt over het algemeen dan ook aan verschillende doelen tegelijk gewerkt. Van het uitbannen van armoede tot gendergelijkheid en van klimaatactie tot schoon water en sanitair: iedere student kan er vanuit zijn toekomstige beroepsveld een bijdrage aan leveren. Klaas Berends: „Zo zijn studenten van de opleiding uiterlijke verzorging zich bewust van de chemische middelen die bijvoorbeeld in kapsalons gebruikt worden. Ze gaan op zoek naar alternatieven en hebben daarmee nu al impact. We leren ze om na te denken over wat ze morgen, over een maand en op de lange termijn kunnen veranderen. Ze kunnen dat meteen zichtbaar maken in de eigen beroepspraktijk.’’
Binnenkort wordt tijdens een ontbijtsessie in de school een bijdrage geleverd aan de SDG’s geen armoede, geen honger, goede gezondheid en welzijn, verantwoorde productie en consumptie en partnerschap om doelen te bereiken. Op de planning staat ook nog een workshop warme truien haken, in het kader van het actuele energievraagstuk. Ook daarmee wordt aan verschillende duurzame ontwikkelingsdoelen gewerkt.
Alfa-college richt zich al jaren op duurzaamheid. Dat de vestiging in Hoogeveen in mei van dit jaar het predicaat SDG House kreeg, was dan ook een mooie opsteker. Een SDG House is een vaste plek waar onderwijs, ondernemers en inwoners samen aan de slag gaan met Sustainable Development Goals, oftewel duurzame ontwikkelingsdoelen.