Het is één van de grootste leveranciers in ons land van truck- en traileronderdelen. Het bedrijf heeft maar liefst 20.000 verschillende onderdelen op voorraad, een omzet van 50 miljoen euro en het groeit elk jaar met zo’n 15 procent. We zijn op bezoek bij Bulthuis Truck- en Traileronderdelen in Groningen, een familiebedrijf van ruim 160 jaar oud, maar meer dan goed bij de tijd. „Toen we in 2015 naar dit pand aan de Gotenburgweg verhuisden, hebben we geïnvesteerd in een nieuw ERP systeem. Dat, in combinatie met onze innovatieve webshop, heeft ervoor gezorgd dat de groei de laatste jaren in een stroomversnelling is geraakt”, zegt directeur Ronald Bulthuis.
Hij behoort tot de 5e generatie en dat is redelijk uniek in ondernemersland. Waar Freerk Bulthuis in 1860 in Noordwolde begon met een Kuiper- en Wagenmakerij, is Bulthuis anno 2023 uitgegroeid tot een toonaangevende leverancier van truck- en traileronderdelen. Zoals gezegd met 20.000 artikelen op voorraad, „maar we kennen meer dan 150.000 artikelen”, legt commercieel directeur Alexander Hanewinkel uit. „Als er vraag is naar artikelen die we hier niet op voorraad hebben, dan zorgen we ervoor dat het uiterlijk de volgende dag bij de klant ligt.”
Kracht
Dat geeft exact de kracht van Bulthuis aan. Niet voor niets hanteert het bedrijf de slogan ‘Together we are strong’. Bulthuis koopt rechtstreeks bij de fabrikanten in, waardoor allerlei tussenstations uit de keten kunnen worden overgeslagen. Het bedrijf heeft ruim 160 vakkundige medewerkers voor technische support in dienst, biedt RoadAssist pechhulp, trainingen en cursussen voor het personeel en ja, ook nog gewoon een kleine balie voor het afhalen van onderdelen.
„Dat zijn een aantal klanten nog gewend van vroeger, maar past eigenlijk niet meer in de manier waarop we tegenwoordig werken”, legt Hanewinkel uit. Een blik in het 7.500 vierkante meter grote magazijn maakt duidelijk waarom. Daar worden honderden orders per dag vrijwel volledig geautomatiseerd verwerkt. „Toen we hier naartoe verhuisden hebben we op het vlak van IT grote stappen gezet met de invoering van een warehouse management systeem. Dat hebben we vooral gedaan om klaar te zijn voor de toekomst. Om de concurrentie een stap voor te blijven moet je zo efficiënt mogelijk werken. Die kleine balie die er nog is, hebben we voor vaste klanten, maar het idee van een winkel zoals we die voorheen nog kenden, bestaat allang niet meer.”
Rechtstreeks
Snelheid en efficiency hanteert Bulthuis ook bij de inkoop van onderdelen. Hanewinkel:„ Vroeger had je van elk merk een importeur die onderdelen op voorraad had. Daardoor lag de doorlooptijd hoger, wij hebben er op een gegeven moment voor gekozen rechtstreeks via de fabrikant te bestellen. Daarvoor moet je wel kennis van de markt hebben, want je wilt geen onderdelen op voorraad hebben, die maar zelden worden besteld.”
Dat neemt niet weg dat het pand aan de Gotenburgweg in de huidige opzet eigenlijk alweer te klein is. „Dat hadden we nooit verwacht toen we hier naartoe verhuisden. We dachten dat het magazijn veel te groot voor ons zou zijn, maar de ontwikkelingen in de afgelopen jaren hebben het tegendeel bewezen.” Daarom heeft Bulthuis er voor gekozen om te investeren in 4 geautomatiseerde liftkasten, waarin met een hoogte van 8,5 meter 25% van de legbordstelling kan worden opgeslagen. „Onderdelen zijn daarin veel efficiënter opgeslagen, maar ook te pikken, waardoor bij verdere groei het huidige personeelsbestand voldoet.”
Bits for brains
Zo moet Bulthuis continu schakelen, steeds gericht op toekomstige ontwikkelingen. Dat gebeurt onder andere op het gebied van automatisering. „Bits for brains”, zoals Bulthuis het noemt. „We realiseren elk jaar groei en zijn dankzij automatisering in staat om dat met dezelfde groep mensen te doen. Dat vinden we belangrijk, ook al omdat je te maken hebt met nieuwe wet- en regelgeving omtrent arbeid en de wensen en eisen van medewerkers. Daarin willen we en moeten we als bedrijf meegaan, maar we blijven wel innoveren. Zodat we in de toekomst met dezelfde mensen meer volume kunnen realiseren.”
Innoveren betekent in dit geval ook in gesprek gaan met de klant, die ook steeds meer inzicht krijgt in wat hij wanneer nodig heeft. „Bestelorders kunnen al digitaal bij ons worden aangeleverd, waarna wij de gevraagde producten zo snel mogelijk uitleveren. Daar komt bijna geen mens meer aan te pas. Wij organiseren bijvoorbeeld klantendagen waarop een softwareleverancier laat zien welke voordelen en mogelijkheden dit systeem heeft, waardoor de klant efficiënter kan werken en als gevolg daarvan onder de streep meer overhoudt. Onze buitendienstmedewerkers sturen op het anders inrichten van bepaalde processen, dat is voor alle partijen interessant.”
Noordelijke nuchterheid
Sinds 2018 heeft Bulthuis een landelijk dekkende organisatie, dankzij overnames en opening van nieuwe filialen. Bulthuis:„ Dat betekent dat we dichtbij de klanten zitten en snel kunnen schakelen. In deze branche, waar niet, is tijd geld.” Voor de toekomst sluit Bulthuis verdere overnames niet uit, maar hij stelt ook dat de toekomstige groei niet alleen uit Nederland kan komen. „Binnen nu en 10 jaar gaat het speelveld nog een keer ingrijpend veranderen. Wij willen verder groeien, niet door hoog van de toren te blazen, maar vanuit de noordelijke nuchterheid die men van ons gewend is. Dat doen we namelijk al meer dan 160 jaar en daar gaan we graag mee verder.”