Van de bouw van sloepen en luxe superjachten tot de restauratie van historische (zeil)schepen en zelfs vuurtorens; Talsma Shipyards in Franeker mag zich met recht veelzijdig noemen. Zoals het een ondernemer betaamt, bouwt directeur Jelle Talsma aan de toekomstbestendigheid van het bedrijf, maar dat is niet louter vanuit commercieel oogpunt. Hij geniet oprecht van wat er op de werf het levenslicht ziet.
De oprichting van Talsma Shipyards was feitelijk een praktische oplossing. Jelle Talsma handelde in historische schepen en besteedde het restauratiewerk uit aan een werf. Toen die stopte, besloot Talsma zijn eigen werf te beginnen. „Ik kom uit de metaal en bouwde vroeger ook schepen”, zegt hij. „Daarnaast houd ik van een uitdaging, ik mag graag iets nieuws creëren.” Tel daarbij zijn liefde voor schepen en metaalwerk op, en je hebt een uiterst vruchtbare bodem.
Van superjacht tot vuurtoren
Talsma Shipyards is anno 2023 dan ook een werf die internationaal naam heeft gemaakt op het gebied van nieuwbouw, reparatie, refit en restauratie. De meest uiteenlopende projecten worden bij Talsma Shipyard volbracht: van een sloep repareren tot een historisch schip restaureren en luxe superjachten bouwen.
„Refit is een belangrijke tak binnen ons bedrijf”, vertelt Talsma. „Oftewel schepen verlengen, ombouwen of voorzien van elektrische aandrijving. Juist omdat we sterk zijn in zowel repareren als nieuwbouw, zijn we ook goed in refit. Ben je alleen gespecialiseerd in nieuwbouw, dan heb je weinig kennis van het uit elkaar halen van een schip. Die kennis hebben wij wel.”
Behoud van erfgoed
Bij Talsma Shipyards maken ze ook weleens uitstapjes naar compleet andere projecten. Zo hebben ze de graanelevator van het Maritiem Museum Rotterdam gerenoveerd, evenals de monumentale vuurtoren van Durgerdam. Op de plank ligt nog de restauratie van een radar uit de Tweede Wereldoorlog voor het Bunker Museum Terschelling. Waarom dit soort projecten? „Vanwege het behoud van erfgoed. En we vinden het mooi om kennis en kunde over te dragen.”
De ervaring van de metaalbewerkers is cruciaal om de projecten tot een succes te brengen. Minstens zo belangrijk zijn de werkvoorbereiders en planners. Talsma verwijst naar een casco van een superjacht die momenteel in een van de vier constructiehallen die het bedrijf rijk is. Liefst 55 meter lang. Elders op de werf ligt nóg een casco van 55 meter, plus een van 36 meter en een van 16 meter. „In dit soort projecten zitten veel uren. Een nauwkeurige planning is belangrijk om de opleverdatum te halen.”
Snijwerk voor scheepswerven
Die punctuele planning zie je ook bij Structal Metalworks, het andere bedrijf van Jelle Talsma. Daar worden metalen gesneden. Verder kunnen ze metalen in 3D-vormen persen, een stukje vakmanschap dat volgens Talsma niet overal is te vinden, maar waar wel veel vraag naar is. Waarom Talsma Structal is begonnen? „Als werf ben je een zeer kritische klant voor metaalsnijders. Logisch, want je hebt veel nodig en het moet allemaal op een bepaalde volgorde en planning worden geleverd. We weten hoe het op een scheepswerf werkt, daardoor kunnen we met Structal niet alleen onze werf maar ook andere werven goed bedienen.”
Trotse scheepsbouwers
Met de vele variatie qua werkzaamheden hoeft het 155-koppige team zich niet te vervelen. Talsma ziet het enthousiasme waarmee zijn collega’s werken. „Ik heb veel aanwas van jonge lui die heel enthousiast worden van mooie dingen maken. Ze zijn ook trots op wat ze maken. Hebben ze bijvoorbeeld meegebouwd aan een schip, of een schip gerestaureerd, dan kijken ze op de app Marinetraffic om te zien waar op de wereld ze nu vaart.”
Talsma vindt het prachtig om jongeren te enthousiasmeren voor het werk. „Voor jeugd heeft de scheepsbouw zoveel te bieden. En juist omdat we hier zoveel verschillende werkzaamheden uitvoeren, kunnen ze kiezen wat bij hen past. We zoeken nog mensen, dus ik wil jongeren echt uitnodigen om hier eens te kijken. Bij ons zijn ze gegarandeerd van werk, juist omdat dit bedrijf bestaat uit verschillende pijlers.”
Goede relaties
Ook de reputatie draagt bij aan de stabiliteit van het bedrijf. Vraag je Talsma om bijzondere projecten, dan noemt hij allereerst het feit dat ze al ruim 20 casco’s voor Heesen Yachts in Oss hebben gebouwd en 50 casco’s voor Damen Shipyards. „Dat zijn hoogtepunten omdat het laat zien dat we een betrouwbare partner zijn en een goede relatie opbouwen met onze klanten. We leren onze klanten goed kennen, verplaatsen ons in hen waardoor we efficiënt voor ze kunnen werken.”
Die lijn hoopt Talsma, nu 59, door te zetten alvorens hij het stokje doorgeeft aan zijn opvolger. Of opvolgers. „Het bedrijf is redelijk groot, maar bestaat uit verschillende disciplines. Hierdoor kun je op elke pijler een manager zetten met daarboven een algemeen directeur. Dat is een optie. Hoe dan ook, de komende jaren ligt mijn focus op het overdraagbaar maken van het bedrijf.”
Niet dat hij de indruk geeft al te willen stoppen. Elke werkdag begint Talsma met een rondje over de scheepswerf. Om de status van de verschillende projecten te zien, maar vooral omdat hij het prachtig vindt om te aanschouwen hoe projecten groeien. „Ik heb best een mooie hobby.”
talsmashipyards.nl