De Sent Waninge Groep heeft de knoop doorgehakt: de drie transportbedrijven die onder de groep vallen gaan stevig verduurzamen. Over twee maanden beginnen de graafwerkzaamheden voor de verzwaarde stroomaansluiting van 3 megawatt voor het opladen van elektrische vrachtwagens. De eerste elektrische vrachtwagen is besteld, volgend jaar volgen er nog drie.
Onder de Sent Waninge Groep, gevestigd in Hoogeveen, vallen de transportbedrijven Sent Waninge Transport, DGO Express en Transpa Emmen. Het zijn drie zelfstandig opererende bedrijven, waarbij overkoepelende zaken zoals HR, Finance, IT en verduurzaming gezamenlijk worden opgepakt. De keuze voor elektrische voertuigen leidt intern tot enthousiasme. ,,Het geeft een enorme boost, want het is een belangrijk en interessant thema om mee bezig te zijn’’, zegt Anouk Waninge van het projectteam elektrificatie bij de Sent Waninge Groep. ,,Het is een flinke klus en het vergt forse investeringen, maar we zijn overtuigd van ons langetermijnplan en blij om de eerste stappen te kunnen zetten. De planning is dat de laadvoorziening voor vrachtwagens medio volgend jaar klaar is voor gebruik. Tegen die tijd wordt ook de eerste elektrische vrachtwagen geleverd. We beginnen deze transitie met het wagenpark van DGO Express omdat de chauffeurs afstanden rijden die met de huidige actieradius van een elektrische vrachtwagen goed mogelijk is. In 2035 moeten alle zestig voertuigen van DGO Express elektrisch zijn.”
‘Samen met anderen kunnen we de verduurzaming versnellen’
Jorn Waninge deelt haar enthousiasme. ,,De Sent Waninge Groep is een familiebedrijf, Anouk en ik zijn de vierde generatie. In een familiebedrijf denk je automatisch aan de generaties voor en na jou. Dan is verduurzaming een logische stap richting de toekomst van het bedrijf en de wereld om ons heen. De huidige tijd vraagt om verduurzaming en het is belangrijk voor de continuïteit van ons bedrijf. We zien het als een kans om een belangrijke bijdrage te leveren aan een vermindering van de CO2-uitstoot en daarmee ons steentje bij te dragen aan een duurzame toekomst.’’
CO2-besparing
Voor de Sent Waninge Groep werken 300 medewerkers en rijden 150 voertuigen. DGO Express gaat de eerste vier elektrische vrachtwagens zowel overdag als ’s nachts inzetten, waarmee een verwachte CO2-besparing van circa 300.000 kilo per jaar wordt gerealiseerd. De stroomvoorziening van 3 megawatt die bij DGO Express aan De Stroom in Hoogeveen wordt aangelegd, is op termijn uit te breiden, maar vanwege netcongestie is dat nu nog niet aan de orde. Herman Weringa, directeur van DGO Express: ,,We hebben de laatste beschikbare ruimte op het elektriciteitsnet in Hoogeveen en zijn met de lokale politiek in gesprek om die ruimte te kunnen delen met andere bedrijven. Zij lopen tegen dezelfde uitdagingen aan: investeren in elektrische voertuigen heeft alleen zin als je ze ook kunt opladen. Nu wij voor onszelf de oplossing hebben gevonden, bieden we anderen ook graag de mogelijkheid om van ons laadplein voor vrachtwagens gebruik te maken. Zo kunnen we samen de verduurzaming versnellen.’’ De drie zien in het kader van de energietransitie een grotere bereidheid tot samenwerken en nemen daarin graag een voortrekkersrol. De Sent Waninge Groep is één van de eerste transportbedrijven in de regio die op deze schaal verduurzaamt en hoopt andere ondernemers te inspireren en kansen te bieden.
Verduurzaming doorzetten
Sent Waninge Transport vervoert met name verpakkingsmiddelen en hygiëneproducten en heeft ruim 30.000 vierkante meter warehouseruimte voor opslag. DGO Express richt zich op 24-uurs distributie in de Benelux en verhuizingen voor bedrijven en particulieren. Transpa Emmen verzorgt het transport van bloemen en planten in Nederland en Duitsland. ,,We verwachten de verduurzaming ook binnen afzienbare tijd bij Sent Waninge Transport en Transpa Emmen door te kunnen zetten. Bij deze bedrijven worden meer kilometers gereden dan bij DGO Express. De ontwikkeling van de actieradius van elektrische vrachtwagens is daarom van belang. Ook spelen de kosten een belangrijke rol. Een elektrische vrachtwagen kost al gauw 3,5 keer zoveel als een dieselvoertuig. Uiteindelijk zijn we op zoek naar een manier om transport aan te bieden voor een acceptabele prijs. Gelukkig vorderen de technologische ontwikkelingen snel en zien wij de schaalbaarheid positief in, waardoor we de gewenste verduurzaming ook hier realistisch achten. Daarnaast kan de optie waterstof op langere termijn mogelijk van toegevoegde waarde zijn.”
Wie geïnteresseerd is in de mogelijkheden van zero-emissie transport, kan vrijblijvend contact opnemen via zero-emissie@sentwaninge.com