In samenwerking met Veenema Energy 14:24 Energietransitie

De Jongens van Veenema: totale energieleverancier in mobiliteit

De Jongens van Veenema Energy in Sneek veranderen mee. Met kennis, maatwerk in advies en de juiste brandstofproducten. „Er kan nog veel meer om uitstoot te beperken, ook zonder hoge kosten voor de klant.” Harold Veenema over HVO100 Clean diesel, elektrificering en waterstof.

Bij Veenema zijn ze gewend aan veranderende omstandigheden. Het familiebedrijf uit 1935 levert motorbrandstoffen, gassen, smeermiddelen, chemie, heeft tien eigen tankstations en is exclusief distributeur van Texaco brandstoffen en smeermiddelen in Noord-Nederland. Met Veenema Chemicals BV is Veenema Internationaal actief en wordt de Duitse en Oostenrijkse markt bedient met een productielocatie in Waalwijk. De Jongens van Veenema veranderen mee naar uitstoot besparende brandstoffen, elektrisch vervoer, laadpalen en waterstof. Met een nieuwe naam: Veenema Energy. Ontzorgen van de klant staat voorop. „Veruit de meeste mensen besparen zowel graag op de kosten als op de uitstoot van hun wagenpark. Dat kan heel vaak zonder investeringen en technische aanpassingen. Duurzame brandstoffen zijn beter dan ooit, maar de overheid heeft het complex gemaakt. Gelukkig lijkt het duurzaamheidsbeleid beter te worden. Want juist HVO- brandstoffen zijn cruciaal, omdat ze direct en in hoge mate bijdragen aan de beperking van CO2- uitstoot, tot maar liefst negentig procent in het geval van HVO100 Clean Diesel.”


Investeren vraagt om duidelijkheid
HVO Clean Diesel is een hernieuwbare synthetische brandstof geproduceerd uit afval en reststromen van plantaardige en dierlijke vetten. Het is verkrijgbaar in verschillende mengvormen, afhankelijk van de CO2- reductiedoelstelling en budget. De producten zijn direct inzetbaar in een bestaand wagenpark zonder aanpassingen en mengbaar met andere (diesel)brandstoffen. Bijkomend voordeel: het verlaagt de operationele kosten in vergelijking met andere alternatieven. Harold Veenema: „De komende decennia zal diesel nog een flink aandeel hebben in transport en logistiek, naast elektrificering, hybride, waterstof en e-fuels. De moderne diesel is voor een groot gedeelte duurzaam, het is in 2023 ruim 17% bio brandstof en zal vermoedelijk vanaf 2024 ruim 28.4% zijn, zodat het voor bijna een derde uit bio brandstof bestaat. Diesel blijft voorlopig belangrijk op de langere afstanden en in zwaar transport. Onze HVO100 Clean Diesel is als duurzame vervanger meer dan de moeite waard, omdat vanuit de keten of door aanbesteding steeds duurzamere eisen aan bedrijven worden gesteld. Kijkend naar 2030 wordt de mix tussen soort en aard van vervoer en de ideale brandstof steeds diverser. In wat de leidende brandstoffen worden, is de overheid mede aan zet. Die moet duidelijkheid geven. Dat hebben ondernemers nodig voordat ze investeren in bijvoorbeeld een nieuw wagenpark.”


Energieleverancier
En wat doet Veenema? „Ons hoofdkantoor heeft geen gasaansluiting meer, we doen alles op aardwarmte. Ons eigen wagenpark maakt volledig gebruik van HVO100 en daarmee reduceren we de uitstoot tot 90 procent. Op het gebied van brandstof en smeermiddelen helpen we met maatwerk onze klanten om zoveel mogelijk hun uitstoot te beperken. Tegelijk zetten we stappen naar elektrificering en het leveren van duurzame energie voor mobiliteit. Dat betekent dat we ons voorbereiden op de verkoop van waterstof en investeren we in tankstations van de toekomst. Want Veenema Energy is en blijft een gespecialiseerde schakel in transport, distributie en logistiek.”


www.veenemaenergy.nl

(Visited 185 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten