In samenwerking met Accolade Zorg 07:38 Zorg, Life Sciences & Health

Cliënten en naasten meer betrokken bij ouderenzorg

Woonzorgcentrum en verpleeghuis ArendState in Assen, één van de zes locaties van Accolade Zorg, werkt op verschillende fronten aan toekomstbestendige zorg. Steeds vaker staat centraal wat een cliënt zelf kan en wordt bekeken wat naasten kunnen betekenen. „We moeten het in de toekomst meer samen doen’’, zegt regiomanager Ina Nieland.

De uitdaging is bekend: aan de toenemende vraag naar zorg kan onmogelijk worden voldaan door professionele zorgmedewerkers. Door cliënten en naasten meer te betrekken bij de zorg, behouden zorgmedewerkers hun plezier, veerkracht en vakkundigheid die ze vervolgens effectief kunnen inzetten voor cliënten.

Toekomstbestendige zorg

Volgens Ina Nieland, kwaliteitsverpleegkundige Alie Geerts en Marlies Koopmans, coördinator services, is een omslag in denken noodzakelijk. Ina Nieland: „In gesprekken met nieuwe cliënten en hun naasten vertellen we hoe wij denken over toekomstbestendige zorg, waardoor er uiteindelijk steeds meer mensen aan gewend zullen zijn. Naasten zijn nog wel eens bang dat ze hun vader of moeder zelf moeten wassen, maar zo groot hoeft het niet te zijn. Er zijn wel familieleden die dat graag doen, maar ze helpen zorgmedewerkers ook door bijvoorbeeld de kamer netjes te houden.’’

Alie Geerts: „Het heeft tijd nodig, de huidige verzorgingsstaat is ook niet in een paar jaar ontstaan. Maar de mogelijkheden voor verandering zijn er en we blijven in gesprek met cliënten, naasten en zorgmedewerkers om die mogelijkheden te benutten. Zowel aan cliënten als naasten vragen we: ‘Wat doet u al?’ Voor cliënten is het belangrijk om te blijven doen wat ze gewend zijn, om autonomie te behouden en in beweging te blijven. En naasten doen vaak al veel voordat een cliënt aan onze zorg wordt overgedragen. Tegen hen kunnen we zeggen dat we het grootste deel van die taken overnemen. Dat is vaak al een enorme verlichting en de meeste mensen vinden het begrijpelijk en ook prettig om betrokken te blijven bij de zorg voor hun naaste. Het blijft maatwerk, maar zolang je met elkaar in gesprek blijft, is er veel mogelijk.’’

‘We moeten het in de toekomst
meer samen doen’

Andere afdelingen

Bij ArendState worden ook kansen benut in de keuken en huishouding. Marlies Koopmans: „Voor deze afdelingen zijn gemakkelijker medewerkers te vinden en zij kunnen soms taken op zich nemen om zorgmedewerkers te ontlasten. Sinds kort brengen zij bijvoorbeeld zelf soep naar de kamers en snijden ze samen met cliënten fruit. Ook door een praatje te maken met bewoners heeft een zorgmedewerker even de handen vrij voor zorgtaken. We zijn hierin nog zoekende en het lijken kleine stappen, maar al die stappen bij elkaar zorgen ervoor dat we het veel meer samen doen en we efficiënter kunnen werken.

Bij ArendState wordt verder gebruikgemaakt van zorgvrijwilligers, gepensioneerde zorgmedewerkers die met veel plezier een bijdrage leveren aan de ouderenzorg. Ook de mogelijkheden van zorgtechnologie worden zoveel mogelijk benut.

accoladezorg.nl

(Visited 7 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten