Zo luidt het motto van Nexler, een IT-specialist die organisaties helpt bij het slimmer, efficiënter en leuker maken van werk. Met behulp van slimme software worden processen geoptimaliseerd en data beter inzichtelijk gemaakt. „Dat doen we met name voor het MKB en het MKB+”, legt Gert-Jan Mellema uit. „Niet alleen zien we dat er steeds meer data op organisaties afkomt, er gebeurt ook nog veel te veel werk handmatig. Dat automatiseren wij, afgestemd op elke specifieke organisatie.”
Nexler werd vorig jaar opgericht, maar het jonge bedrijf heeft al een schat aan ervaring in de IT. Dat zit zo. Martijn Roorda en Bert Tukkers hadden een ICT bedrijf dat gespecialiseerd was in business intelligence, Gert-Jan Mellema was juist weer thuis in het automatiseren van bedrijfsprocessen. Roorda:„ Steeds vaker kregen beide bedrijven afzonderlijk vragen uit de markt naar een bredere dienstverlening, waarin business intelligence en RPA, zoals het automatiseren van bedrijfsprocessen wordt genoemd, elkaar aanvullen. Immers, als je met data aan de slag gaat, kom je in bedrijfsprocessen terecht en vice versa.”
Beide bedrijven vonden elkaar, hebben dezelfde filosofie en hetzelfde klantenprofiel en zo werd Nexler opgericht. Vanuit het kantoor in Groningen werken de medewerkers van Nexler aan zowel Business Intelligence als RPA oplossingen.
Het RPA (Robotic Process Automation) team heeft overigens een bredere klantengroep dan alleen het MKB. „We werken bijvoorbeeld ook voor semi-overheid organisaties”, geeft Mellema aan. „En ook daarbuiten zijn we actief. Zo ondersteunen we sinds september van dit jaar de Rijksuniversiteit Groningen met het ontwikkelen van verschillende bots en het opzetten van een RPA-team. Een geweldige samenwerking!”
Bedrijfsspecifiek
Hoewel Nederland op het gebied van automatisering één van de koplopers is in Europa, blijkt eens te meer dat er nog veel handmatig werk plaatsvindt, vanuit de aanname dat dit niet geautomatiseerd kan worden. Bijvoorbeeld omdat applicaties niet aansluiten, er veel informatie van buitenaf moet worden verwerkt, enzovoort. „Dat kan Nexler wel automatiseren”, geeft Roorda aan. „Wij kijken welke handelingen handmatig gebeuren en bouwen dat letterlijk na, dus bedrijfsspecifiek, waardoor deze handelingen vervolgens automatisch gebeuren.”
„Een mooi voorbeeld is dat we sinds deze zomer de verwerking van bestellingen van bijvoorbeeld een webshop automatiseren”, gaat Mellema verder. „Het bleek namelijk dat veel bestellingen nog via de mail binnen komen, die vervolgens handmatig verwerkt moeten worden. Dankzij onze aanpak kunnen klanten dit nu automatisch verwerken en dat scheelt ze heel veel tijd. Bovendien wordt daarmee de foutgevoeligheid tot een minimum beperkt.”
Boeien en binden
„We zien dat veel bedrijven kampen met een tekort aan medewerkers”, gaat Mellema verder. „Dat kun je voor een deel oplossen door bepaalde processen te automatiseren en daarin is nog heel veel te winnen. En je wilt je medewerkers ook boeien en binden, dat doe je niet met repetitieve handmatige handelingen. Dat doe je door impactvol werk aan te bieden.”
Roorda:„ Handmatig werk wordt vaak niet als last ervaren, maar is dat in feite wel. Bovendien kost het onnodig veel tijd, die ook aan nuttiger zaken besteed kan worden. Nexler laat graag zien dat het anders en sneller kan, dankzij verregaande automatisering. Daag ons maar uit!”
Behoefte
Bij iedere klant komt Nexler gemiddeld uit op een besparing van de helft van de kosten van het handmatige werk. „Bovendien gebeurt het werk dankzij automatisering veel sneller en is het minder foutgevoelig. Via voorbeelden en referenties herkennen potentiële klanten hun behoefte en nemen ze contact met ons op. Wij laten hen graag zien welke mogelijkheden de techniek biedt, waarbij klanten direct merken hoe prettig automatisering voor hen kan werken.”
Volgens Mellema zijn er in Noord-Nederland maar weinig bedrijven actief in de RPA-markt. „Van oorsprong werden deze oplossingen vooral in het grootbedrijf aangeboden, maar werd het MKB niet of nauwelijks ondersteund. Dat had overigens ook met de prijs te maken. Nexler werkt met een nieuw platform dat goed betaalbaar is en we zien dat het MKB de mogelijkheden nu begint te ontdekken.”
Transparant
„Bij alles wat we doen vinden we het belangrijk dat we het de klant makkelijk maken.”, besluit Roorda. „Daar besteden we veel aandacht aan. En dat zie je ook terug in onze voorwaarden. Zo hanteren we een vast maandbedrag per bot, inclusief licenties, onderhoud en beheer. Daarover mogen geen onduidelijkheden bestaan, daar zijn we heel transparant over.”
Eén jaar na het ontstaan van Nexler zit de groei er behoorlijk in. Er werken nu 14 mensen bij het bedrijf en Mellema en Roorda verwachten dat dit aantal gestaag blijft groeien. „De visie die wij hebben spreekt aan en de techniek is interessant. Wij bieden niet één specifieke oplossing, maar een oplossing gericht op elk individueel bedrijf. Daar is creativiteit voor nodig. Kortom, je werkt voor bedrijven waar je meteen impact hebt, dat spreekt medewerkers aan, maar zeker ook onze opdrachtgevers. Immers, automatiseren met Nexler zorgt ervoor dat handmatige handelingen tot een minimum beperkt worden en je daardoor zinvoller werk kunt doen. Wie wil dat nou niet?”