„Laten we eerst maar een rondleiding doen, dan zie je hoe mooi ons bedrijf is”, zegt Dick Noteboom, verkoop buitendienst. Terwijl we langs een display met vruchtensappen, peulvruchten en langs grote hoeveelheden verschillende rassen aardappelen lopen, vertelt hij het ene opmerkelijke verhaal na het andere over hun producten. De liefde voor het vak is van zijn gezicht af te lezen; hier wordt met passie gewerkt. „Welk aardappelproduct je ook eet, je moet de juiste aardappel kiezen en die aardappel moet vanaf het veld met vakmanschap en liefde behandeld zijn”, zegt Dick. „Weet wat je eet.”
Weet wat je eet
„We hebben veel verschillende soorten aardappelen. Traditionele Friese rassen, maar ook wat meer nieuwe rassen. Elk ras heeft zijn eigen karakteristieken; van kruimelig tot vastkokend en elk ras heeft een eigen herkenbare smaak. Het is belangrijk om de juiste aardappel te kiezen bij het gerecht dat je wilt maken. Voor een goede friet wil je een aardappel die redelijk vastkokend is, maar ook met een iets van een kruimig aspect om een mooie knapperige korst te krijgen. Voor puree heb je juist een erg kruimige aardappel nodig.” Als u dat allemaal niet weet, geen nood.
Greydanus adviseert in gebruik van de aardappelen. Koks, groentemannen en supermarktmanagers maken gebruik van deze expertise. Ook op de site van het bedrijf is veel informatie en er zijn lekkere recepten te vinden.
„Het ambacht van telen en distribueren van de landbouwproducten staat in dienst van het culinaire proces, vinden wij. Uiteindelijk komt de aardappel op het bord te liggen. We hebben aandacht voor het eindproduct.”
De beide broers Greydanus, derde generatie van het familiebedrijf, dragen zorg voor de inkoop. Zij bewaken de kwaliteit, hebben de contacten met de telers en vertalen ook de signalen uit de markt.
„Traditionele rassen en smaken blijven, maar er zijn ook nieuwe wensen. Daar willen wij aan voldoen. In dat kader hebben we een nieuw ras laten ontwikkelen. Een mooie vastkokende aardappel die gepatenteerd is onder de naam Marjan en binnenkort in de winkel te vinden met de merknaam Morgenrood.”
„Een goede en schone aardappel laat zich in de keuken beter verwerken.”
Als er een radertje ontbreekt
Mensen die bij Greydanus werken, hebben passie voor het product. „Ze zijn betrokken”, zegt Dick. „Neem, bijvoorbeeld, onze chauffeurs. Zij kijken met aandacht naar wat ze inladen. De eerste keuring van de aardappelen vindt al plaats bij de boer. Ook bij aflevering speelt de chauffeur een rol. Hij is het eerste aanspreekpunt voor de retailer. Die betrokkenheid vind je bij alle werknemers. Langdurige arbeidsrelaties zijn hier geen uitzondering. Iedereen in dit bedrijf is een essentieel radartje. Als er een radertje ontbreekt, draait de machine minder soepel.”
„Over machines gesproken”, zegt Dick en wijst naar de sorteermachine. „We hebben geïnvesteerd in een unieke machine die de aardappelen beter wast en beter sorteert. Bij kleinere partijen aardappelen gebruiken we daarnaast nog de menselijke hand, maar grote partijen kunnen volledig machinaal gewassen en gesorteerd worden. Een goede en schone aardappel laat zich in de keuken beter verwerken.”
Meer dan aardappelen
In deze regio wordt meer verbouwd dan alleen aardappelen. „Andere voedselproducten die met zorg en liefde verbouwd en geproduceerd zijn, worden via Greydanus gedistribueerd”, legt Dick uit, terwijl hij naar displays wijst van PeulNatuur peulvruchten en van Vereecken sappen.
„Smaakvolle producten uit de omgeving; hoogwaardig, gezond en geproduceerd met lage milieulasten.”
Mooie producten verdienen een mooie uitstalling. „Ook met die puntjes op de i helpen we de retailer met onze displays en verpakkingen. Bijzondere producten vragen om bijzondere aandacht en een bijzondere waardering.”