„Als we cliënten vragen waar ze het liefste zijn, dan zeggen de meeste ‘gewoon thuis’, vertelt Pauline van der Vijgh, kwartiermaker van Icare GewoonThuis. „Die naam is dan ook perfect voor de manier van ondersteuning die we thuis bieden aan mensen die dat nodig hebben. De focus ligt daarbij niet op zorg, maar op welzijn.”
In steeds meer regio’s worden Icare GewoonThuis-teams gevormd. In Drenthe is Icare GewoonThuis onder meer beschikbaar in Assen, Emmen/Coevorden en sinds deze week ook in Hoogeveen en Meppel. Pauline van der Vijgh: „Een team bestaat voornamelijk uit mensen zonder zorgachtergrond, maar met een hart voor mensen. We noemen ze aandachtgevers, omdat ze er met persoonlijke aandacht voor zorgen dat cliënten langer thuis kunnen wonen. Dat is hard nodig, omdat de druk op de zorg verder toeneemt. Naar verwachting zijn er in 2040 een half miljoen mensen met dementie, terwijl het aantal plekken in verpleeghuizen de komende jaren gelijk blijft. Thuis ondersteuning bieden, bestaat volgens ons niet alleen uit verpleging en verzorging, maar ook uit welzijn. Onze aandachtgevers maken het leven van cliënten, en vaak ook van mantelzorgers, aangenamer. En doordat ze een persoon regelmatig zien, is het ook eenvoudiger om te zien of iemand bijvoorbeeld voldoende eet en drinkt. Al die zaken dragen bij aan een plezierig leven thuis.”
‘Aandachtgevers sluiten aan bij persoonlijke interesses’
Nieuwe loopbaan
Carla Peters is sinds mei van dit jaar werkzaam bij het Icare GewoonThuis-team Emmen/Coevorden. „Ik heb 47 jaar bij een bedrijf in Emmen gewerkt, de laatste jaren als receptioniste, maar verloor die baan bij een reorganisatie. Op Facebook zag ik een bericht over Icare GewoonThuis en dat sprak me meteen aan. Ik heb de test gedaan en werd uitgenodigd voor een inloopmiddag. Daarna heb ik een opleiding gevolgd om voorbereid aan het werk te beginnen en inmiddels bezoek ik zes cliënten regelmatig. Op mijn 64ste ben ik dus aan een nieuwe loopbaan begonnen en daar ben ik zo gelukkig mee. Ik had altijd bewondering voor medewerkers in de zorg, maar dacht dat ik het zelf niet zou kunnen. Nu heb ik ontdekt dat het werk meer bij me past dan ik dacht en vooral veel voldoening geeft.”
Welzijn betekent voor iedereen iets anders en daarom wordt met elke cliënt een leefplan gemaakt, dat inzichtelijk maakt wat het leven voor de betreffende persoon aangenaam maakt. Pauline van der Vijgh: „Tijdens een gesprek ontdekt de verzorgende IG van het Icare GewoonThuis-team allerlei interesses en bezigheden. Daar wordt een aandachtgever bij gezocht die op diverse vlakken bij de cliënt past. Hun onderlinge contact levert nu al mooie resultaten op.” Carla Peters beaamt dat. „Ik bezoek twee keer per week een vrouw die van knutselen houdt. Dat vind ik ook leuk, dus dat doen we samen. Eerst drinken we koffie en daarna gaan we aan de slag. Haar dochter vertelde laatst dat haar moeder veel heeft aan mijn bezoekjes. Ze wordt er actiever van en pakt bijvoorbeeld sneller de rollator. Met een andere vrouw, die vooral eenzaam is, speel ik om de week op zondag Rummikub. Als ik wegga, krijg ik een knuffel.” Die vertrouwdheid moet soms groeien, zoals bij een andere cliënt van Carla. „Haar hondje is heel beschermend en gromde altijd als ik te dicht bij haar kwam. Inmiddels mag ik een hand op haar arm leggen en komt het hondje naast mij op de bank liggen.”
Interesses
Mensen die gebruikmaken van Icare GewoonThuis zien zoveel mogelijk dezelfde personen en doen dingen die aansluiten bij hun interesses. Voor de één is dat een ritje op een duofiets, voor de ander een wandeling, een spelletje, handwerken of boodschappen doen. Carla: „Ik kom ook bij een vrouw die van koken houdt, maar het niet meer alleen kan. Samen lukt het wel en daar beleeft ze veel plezier aan.” Volgens Pauline van der Vijgh zorgt deze werkwijze ervoor dat mensen hun vertrouwde patronen zoveel mogelijk kunnen behouden en bovendien geactiveerd worden, waardoor minder zorg nodig is of zorg uitgesteld kan worden. „We moeten het met elkaar doen en dit is één van de manieren waarop dat kan. De omgeving wordt daar zoveel mogelijk bij betrokken, want ook naoberschap maakt thuis blijven wonen mogelijk. Bij alle cliënten van Icare is altijd een casemanager dementie betrokken die een vast aanspreekpunt is voor cliënt en mantelzorger en voortdurend bekijkt wat iemand nodig heeft.”