Met 11 supermarkten is de Bolswarder ondernemer Erik Kooistra een van de grootste Jumbo-franchisers van Nederland. Plezier, passie en samen staan voorop in het familiebedrijf. Erik Kooistra over sturen op verandering, het tegengaan van verspilling en de steun aan onder andere sporters die een prestatie willen leveren.
Achter de servicebalie aan de Snekerstraat in Bolsward hangen treffende zwart-wit foto’s uit de rijke familiegeschiedenis, die in 1926 begint. Ynze en zoon Yke Kooistra gaan groente en fruit aan huis verkopen. De venters van verse waren hebben succes en beginnen een winkel.
Generaties volgen elkaar op, de eerste supermarkt is in 1968 een feit. In 2002 wordt Kooistra Supermarkten met vier vestigingen Jumbo Kooistra. In 1999 stapt Erik, de vierde generatie, in het bedrijf en bouwt het uit naar inmiddels elf vestigingen in Friesland, Noordoostpolder en Noord-Holland; na de eerste vestiging in Schagen opende hij begin april in Julianadorp. „We blijven groeien in Friesland en West-Friesland en we blijven doen waar we in geloven. Een supermarkt zijn waar mensen zich thuis voelen en waar mensen graag werken. Plezier hebben op de vloer en voorop lopen in ontwikkeling. Iedere dag willen we de klantverwachting overtreffen door onderscheidend gastheerschap, kwaliteit en beleving.”
Onderscheidend op ieder vlak
„Ontwikkelingen gaan razendsnel. Tien jaar geleden deden we een pallet dubbelverpakking DE- snelfilterkoffie per week in Bolsward, nu omvat het schap zeven meter diversiteit in bonen, blends, smaken en herkomst tot smaakbeleving en QR-codes op verpakkingen die de klant meenemen in het verhaal van de koffieboer.
Sturen op verandering vind ik prachtig. Een zelfde beweging zie je nu in het vegan-schap, het is geweldig om te zien hoe groot het aandeel vleesvervangers is. Ik stuur door het groot, strategisch en zichtbaar te etaleren, omdat ik wil bijdragen aan beter, gezonder en gevarieerder eten. Iedere Fries een Bourgondiër zeg ik dan: bewust omgaan met voeding, je beseffen dat gezonde voeding waarde heeft en er geld voorover hebben. In Nederland geven we nog steeds het minste geld uit aan voeding in Europa, terwijl we het meest welvarende land zijn.
Als we toe willen naar kortere en duurzamere ketens, naar een eerlijke prijs voor de producent van vers, dan zullen we er het geld voor over moeten hebben.”
De verse kwaliteit straalt je tegemoet op tal van plekken in de winkel. Gezond belegde broodjes voor een fatsoenlijke prijs, verse maaltijden en sushi om mee te nemen. „Alles vers gemaakt in eigen huis, iedere winkel heeft zijn eigen keuken”, zegt Erik Kooistra met trots. „Er is een verandering naar meer lokaal en gezond voedsel, mensen geven daar meer aan uit. Ook daarmee wil ik onderscheidend zijn binnen de Jumbo- formule. En niet alleen de beste zijn in vers, beleving, smaak en kwaliteit, maar ook in het plezier en de passie van de mensen die hier werken. Mensen werken hier graag omdat we aandacht voor elkaar hebben, het is het familiegevoel, warmte. Wij zijn de Ajax onder de supermarkten, omdat we zelf opleiden. Iedereen kan hier terecht: je kunt met niks binnenkomen en je kunt hier afstuderen. En daarom hebben we ook inmiddels de eerste negentig mensen dementievriendelijk opgeleid.”
Geweldig en eng tegelijk: data
„De volgende stap is kijken wat je kunt met de technologie van vandaag de dag, bijvoorbeeld met de Jumbo foodcoach-app. Mensen sturen naar bewuster en gezonder en helpen bij het makkelijk maken van keuzes. Dankzij technologie kun je maatwerk leveren. Daarmee zijn we nu in staat om alle sporters die een prestatie willen leveren, bijv. mensen die willen deelnemen aan een Elfstedentocht adviezen te geven met de foodcoach-app. Op die persoonlijke manier kunnen we eventueel de deelnemers een maand van tevoren al meenemen in het opbouwen van hun voedingspatroon in aanloop naar de prestatie die ze willen leveren. Het is begonnen met de topsportkant van de Jumbo Visma-ploeg en dat kun je nu lokaal en op ieder ander niveau van sportprestatie inzetten. Data zijn aan de ene kant geweldig, maar aan de andere kant ook eng. Als het alleen maar over data gaat en wat je er allemaal mee kunt, sla je de plank mis. Het moet blijven gaan over mensen en over producten. Wat me ook zorgen baart, is dat ik steeds meer tweedeling zie in de maatschappij. Aan de ene kant tussen steden en platteland: kijk wat er wordt uitgegeven door specifieke groepen zoals studenten aan gemak en luxe artikelen bij online bezorgdienst Gorillas terwijl ze zeggen dat ze hun studie niet kunnen betalen en aan de andere kant de leegloop van dorpen en afnemende voorzieningen. Daarnaast: je zult opgroeien in een gezin met weinig geld en een allergie of glutenstoornis hebben, dan heb je echt een probleem want er is een toenemend aanbod van specifieke voeding, maar dat is lang niet voor iedereen bereikbaar.”
Eatertainment tegen verspilling
„De verandering naar meer gemak van thuis laten bezorgen is door Covid enorm versnelt. Het heeft bij ons een enorme versnelling teweeggebracht in de realisatie van het nieuwe distributiecentrum in Heerenveen, van waaruit we alle online bestellingen beleveren. Niet langer vanuit de winkels, maar vanuit een centraal punt. Die hausse naar thuisbezorgen is vanuit historisch perspectief wel grappig trouwens: bijna honderd jaar geleden begonnen Ynze en Yke Kooistra met het aan huis leveren van groenten en fruit en nu doen wij dat ook weer steeds meer. Dus zo bijzonder is het nu allemaal ook weer niet. Wat wel echt van nu is, is ons eatertainment. Voor Covid al bedacht, maar daardoor uitgesteld. We willen verspilling van voedsel tegengaan. Iedere dag hebben we allerlei producten over die we niet meer mogen verkopen, maar die verder helemaal goed zijn. Daar gaan onze koks in de winkel mee aan de slag voor een nieuw horeca-concept. Het richt zich vooral op dagtoeristen. Iedere dag een andere verse maaltijd, gemaakt van wat we anders weg doen. Dat is verandering waar ik van hou. De supermarkt blijft een bron van inspiratie, beleving en plezier. Met onze twaalfhonderd mensen blijven we inspelen op beleving, smaak, contact en het bieden van een warm en sterk familiegevoel.”