„Ik doe dit werk zoals ik denk dat het moet. Met een luisterend oor voor medewerkers en respect voor mensen. En ook veel vrijheid en verantwoordelijkheid voor de medewerkers.” Dat zegt Karin Orsel, CEO van MF Shipping Group in Farmsum. Of die aanpak anders is dan haar mannelijke collega’s zouden doen, weet ze niet. „Wij doen het op onze manier en daarmee hebben we in de afgelopen 28 jaar de nodige successen geboekt.”
Wat heet. Onlangs tekende MF Shipping Group een contract met Holland Norway Lines, die een ferrylijn tussen Eemshaven en het Noorse Kristiansand gaat opzetten. Daarnaast werd overeenstemming bereikt voor een Roll On – Roll Off project met Zweedse eigenaren. „Beide opdrachten betekenen nieuwe business voor ons”, legt Karin Orsel uit. „Wij zijn groot geworden in het succesvol managen van olie- en chemicaliën tankers, multi-purpose schepen en cementschepen. Schepen tot en met 18.000 ton. De ‘MS Romantika’ die op Kristiansand gaat varen, meet 40.000 ton en gaat vooral personen en voertuigen vervoeren. Dat is nieuw voor ons, maar des te groter de uitdaging.”
„We zijn er trots op dat beide partijen voor MF Shipping hebben gekozen om alle zakelijke en maritieme aspecten te faciliteren. Dat heeft impact op onze organisatie, zowel op kantoor, waar zeven nieuwe mensen nodig zijn, als op de schepen. Zo hebben we inmiddels een kwaliteitsinspecteur aangenomen en heel veel zeevarenden. Inclusiviteit en diversiteit staat hoog op onze agenda en we zijn heel blij dat er een aantal vrouwelijke zeevarenden gesolliciteerd hebben.”
Reputatie
MF Shipping heeft in de afgelopen jaren een uitstekende reputatie opgebouwd. Kwaliteit, innovatie, doen wat je zegt en zeggen wat je doet, hebben daar zeker aan bijgedragen. „Klanten huren ons in omdat we kwaliteit leveren en het anders doen.” Het bedrijf heeft 53 schepen in de vaart, die op één na allemaal onder Nederlandse vlag varen. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet. „Wij kiezen daar bewust voor, ondanks dat hier de wet- en regelgeving veelal strenger is dan elders. Een goede reputatie bouw je ook op door zelf aan de best denkbare voorwaarden te voldoen.”
Milieu
Als scheepsmanager probeert MF Shipping altijd vroegtijdig in te spelen op nieuwe ontwikkelingen, uiteraard in samenspraak met de klant, die zeker op het gebied van vergroening z’n verantwoordelijkheid pakt. „Schoner varen staat hoog op de agenda, waarbij samenwerking belangrijk is. Klanten willen laten zien dat het milieuaspect er toe doet. Wij waren bijvoorbeeld de eerste scheepsmanager met cementschepen die op LNG varen. Daarvoor moest de bemanning in opleiding, maar die opleiding bleek op de zeevaartscholen nog niet te bestaan. Inmiddels kan dat wel.”
‘Schoner varen staat hoog op de agenda, waarbij samenwerking belangrijk is’
Een ander voorbeeld is het varen met een dieselelektrische aandrijving en de overgang naar een volledig elektrische variant, via enorme batterijen. „Dat zijn uitdagingen. Je hebt het niet alleen over techniek, maar ook over de mensen die er mee om moeten gaan, bijvoorbeeld wanneer er een storing is. Of de nodige faciliteiten in de haven. Dat is wel eens lastig, maar dat neemt niet weg dat wij het mooi vinden, om samen met klanten en scheepswerven bezig te zijn met innovatieve oplossingen die bijdragen aan een beter milieu.”
Prioriteit
Wat dat betreft is het een pré dat MF Shipping ernaar streeft om de vloot modern te houden. Oude schepen worden vervangen en bij nieuwbouw wordt gekeken welke vernieuwingen er mogelijk zijn. „We hoeven niet per sé overal de eerste mee te zijn, zeker niet als de voorzieningen in de havens nog niet op het vereiste niveau zijn. Maar, vernieuwing en vergroening hebben wel prioriteit. Niet voor niets hebben wij iemand in dienst die alleen maar met milieu bezig is. Het mooie is dat klanten daarin meedenken. De bewustwording is er, ze nemen hun verantwoordelijkheid. En verladers huren tegenwoordig graag groene schepen in, dat was vijf jaar geleden nog niet zo.”
„Waar ons bedrijf over tien jaar staat”, herhaalt Orsel de vraag. „We hebben dan minstens 75 schepen onder management, waardoor we in de top drie van Nederland staan. Daarnaast hebben we ons verder ontwikkeld in nieuwe markten en helpen we onze klanten om zich te versterken in de markt waarin ze actief zijn.”
Authentiek
Terug naar het vrouwelijk ondernemerschap. Karin Orsel is er nooit echt mee bezig geweest. „Ik vergelijk ons kantoor met een schip, we moeten het met elkaar doen. En dan maakt het niet uit of je man of vrouw bent, welke kleur je hebt of geloof je aanhangt. Het gaat erom wie je bent, wat je doet en waar je voor staat. Wij doen het op onze manier en geven medewerkers veel verantwoordelijkheden. Ja, ik heb in de afgelopen jaren in onze branche het aantal vrouwen aan de top zien groeien en dat juich ik alleen maar toe. Ik ben onlangs gevraagd als inkomend voorzitter van de Europese Reders Vereniging. Dat is om wie ik ben, niet omdat ik vrouw ben. Ja, noem het authentiek, dat is ook een kwaliteit toch?”
Thun Britain is de tweede NaabsaMAX-tanker, Not Always Afloat But Safely Aground, die in opdracht van de klant Thun Tankers is gebouwd. Het schip kan nichehavens met high-and low tide getijden aandoen vanwege de bijzondere constructie. Na de definitieve oplevering in maart komt het schip bij MF Shipping in management en zal het bedrijf een lange termijnovereenkomst aangaan met het in het VK gevestigde Geos Group Ltd, waarbij ze zich bij haar zus Thun Blyth voegt, eveneens bij MF Shipping in management.