Het vertrouwen van consumenten in duurzame claims daalt. Greenwashing ligt op de loer. En het woord ‘woke’ vliegt je om de oren. Hoe ga je daar als organisatie mee om?
Na bijna 5 jaar ontwikkelen, proberen en experimenteren om duurzaam ondernemen in de praktijk te brengen – voor zichzelf én voor klanten – heeft Ten Stripes het golden ticket gevonden.
“Na een paar flinke tegenslagen werd het tijd om het roer om te gooien. We moesten keuzes maken. De ideeën waar ik al een tijd mee rond liep, werden door de financiële situatie en de onrust bij personeel versneld uitgerold”, aldus founder en directeur Bart Joling.
Ze noemen dit missiegedreven marketing. Een vorm van marketing die helemaal past bij de huidige tijdgeest. De missie van de organisatie is hiermee de morele baas van de organisatie. Elke medewerker werkt in de ideale situatie vanuit de missie, visie en kernwaarden van de organisatie.
Directeur Sebastiaan Prenger vertelt: “Sterker nog, medewerkers die geïnspireerd zijn door de missie van de organisatie, zijn tot 225% productiever. Missiegedreven ondernemen is, blijkt uit onderzoek, rendabeler en effectiever. En zeker ook leuker, want mensen hebben het idee écht hun steentje bij te dragen.”
‘’Als je relevant wil blijven in de huidige tijd, dan moet je een sterke visie ontwikkelen op duurzaam ondernemen. Dat vergt een andere manier van denken én ondernemen. Draagvlak in de interne organisatie is hierin cruciaal. Als je medewerkers om zijn en oprecht handelen naar de missie vanuit hun eigen dagelijkse werk, dan kun je nooit aan greenwashing doen. Je kunt er wel van beticht worden, maar de intrinsieke motivatie van de medewerkers overwint uiteindelijk. De sleutel hierin is: transparant durven communiceren over je positieve én negatieve impact. Zowel intern als extern’’ zegt Bart.
Om het imago van een intrinsiek gemotiveerde organisatie te creëren, is een ijzersterk en oprecht verhaal het belangrijkste. De basis daarvan is een missie, visie en kernwaarden, die leven binnen de organisatie. Daarvoor is interne marketing een goed middel. Zo neem je je medewerkers mee in je verhaal en voorkom je greenwashing van binnenuit. Doordat je van intern, naar extern, naar intern gaat, bouw je op een oprechte manier aan een stevig fundament voor je merk. Een marketingstrategie die zich aanpast aan de mogelijkheden van jouw bedrijf (of met een hip woord: ‘agile’ is), zorgt ervoor dat je snel stappen vooruit maakt en overzicht hebt in je taken en verantwoordelijkheden.
Kortom: wil je als bedrijf investeren in duurzaam ondernemen? Begin dan met het straktrekken van het verhaal van je organisatie. En zorg dat dit vanuit de interne organisatie gedragen wordt. Alleen dan ben je in staat om een echt sterk merk te bouwen dat de harten van je klant verovert.