Met de komst van een nieuw Kabinet is er sprake van een nieuwe politieke realiteit. Het Hoofdlijnenakkoord en vervolgens het Regeerakkoord is gepresenteerd. Wat dit betekent voor ondernemend Nederland, is nu nog niet volledig te overzien. Feit is wel dat dit Kabinet het bedrijfsleven, en met name het MKB, serieus neemt en dat vindt Hennie van Braak van Van Braak Accountants een goede ontwikkeling. „Ik vind de wijze van optreden prettig: kort en duidelijk en met weinig poeha.” Minder te spreken is hij over de situatie rond ZZP’ers. De Belastingdienst gaat vanaf 1 januari 2025 volledig handhaven op schijnzelfstandigheid en dat heeft nu al gevolgen.
„Ondanks dat we nog niet precies weten wat de nieuwe wet inhoudt, is er wel een hoop twijfel onder ZZP’ers. De nieuwe versie van de wet Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden, zoals de wet volledig heet, laat aan duidelijkheid nog steeds te wensen over. Dat vinden overigens niet alleen ZZP’ers, maar ook werkgevers en bemiddelaars. De nieuwe wet zorgt dus vooral voor een onzekere situatie en dat is vervelend.”
Samenwerken
Veel ZZP’ers vragen zich bijvoorbeeld af of ze straks nog wel met hun werk verder kunnen. Nu al nemen werkgevers afscheid van ZZP’ers, omdat ze geen enkel risico willen nemen. Bedrijven lopen de kans dat ze boetes of naheffingen krijgen wanneer ze mensen inhuren die hun werk niet zelfstandig uitvoeren. Volgens Van Braak zijn er wel mogelijkheden om een einde te maken aan die onzekerheid. „Een ZZP’er kan bijvoorbeeld gaan samenwerken met collega ZZP’ers, waardoor ze eerder als ondernemer worden aangemerkt. Zet een VOF op of een maatschap en maak daarover heldere afspraken.” Bij dat laatste doelt Van Braak op het feit dat er allerlei bepalingen moeten worden opgesteld. Bijvoorbeeld wie met het bedrijf mag doorgaan bij onenigheid, dat er bij verschil van mening een derde partij benoemd is die snel een beslissing kan nemen, hoe de doorbetaling bij ziekte is geregeld. “Leg ook vast hoe de prijs bepaald wordt bij het uit elkaar gaan. Wat er gebeurt bij overlijden van één van de partners, of er een risicoverzekering is afgesloten, enzovoort. Wanneer je al deze zaken goed regelt, is er sprake van een onderneming.”
Regeldruk
Van Braak ziet een en ander overigens met lede ogen aan, omdat de regeldruk voor het bedrijfsleven al zo groot is. „De overheid is in staat om steeds weer nieuwe wetten en regels te bedenken, met name voor kleinere bedrijven is het vrijwel onmogelijk om het goed te doen.” Als voorbeeld noemt hij het UBO-formulier. „De registratie kost zoveel tijd, een kleine fout is zo maar gemaakt. Een bedrijf met 100 medewerkers, heeft daar iemand voor in dienst. Maar, ben je éénpitter of een kleine BV, dan kost het je enorm veel tijd. Dus ja, het verminderen van de regeldruk lukt nog niet echt. En ook de aanvraag van een bankrekening duurt tegenwoordig vaak maanden, daar loopt iedereen tegen aan. En neem nou het rare percentage wat men voor de MKB winstvrijstelling heeft bedacht. Dat was 14 procent en is nu 13,31 procent geworden. Wie bedenkt dit? Maak het praktischer.”
Horeca en detailhandel
Volgens onlangs gepubliceerde berichten bevindt een deel van de detailhandel en de horeca zich in zwaar weer. Van Braak zegt zich daar deels in te kunnen herkennen. De detailhandel heeft pijn in de buik en de horeca staat onder druk. Zij moeten maatregelen nemen, bijvoorbeeld door de ondernemersvorm te wijzigen of meer te automatiseren. Laat bijvoorbeeld een robot de afwas doen, dat kan al. En sluit de tent wanneer je regelmatig op eenzelfde moment te weinig klanten hebt.” Terug naar het nieuwe Kabinet, waar Van Braak optimistisch over is. „Er worden maatregelen genomen die goed zijn voor ondernemers. Denk bijvoorbeeld aan de beslistermijnen voor vergunningen in de bouw, die men veel sneller wil laten plaatsvinden. Ik hoop dat het allemaal waargemaakt gaat worden, want dat is goed voor de BV Nederland.”