De vakmensen van ijsjesfabriek Holiday Ice in Sint Nicolaasga zijn altijd nieuwsgierig naar het nieuwste ijsje. Trendy smaken, nieuwe vormen, grondstoffen, coatings, mallen en heel veel creativiteit, tijd en discussie bepalen of een nieuw ijsje op de markt komt. Innovatie en flexibiliteit vormen de basis van de grootste private label producent van impulsijs en multipacks van Nederland.
„We groeien ieder jaar, het afgelopen jaar met twintig procent. We groeien in omzet, in aantallen producten, in klanten en landen en dus ook ieder jaar weer in mensen”, vertelt sales & marketing directeur Jaap Koert van Holiday Ice in Sint Nicolaasga. ,Ik ben er trots op dat we steeds snel kunnen inspelen op trends in de markt en op vragen van klanten. Innovatie en flexibiliteit vormen de basis van onze groei. We bestuderen iedere vriezer die we waar ook ter wereld tegenkomen: wat is er dat we nog niet kennen? We leverden al in meer dan 20 landen en nu gaan we ook ijsjes verkopen naar retailers in Tsjechië, Dubai en de Verenigde Staten.”
Holiday Ice maakt al ruim 450 verschillende ijsjes onder meer dan 60 verschillende labels en daar komen er ieder jaar zeker vijftien bij. „Wij zijn vanaf december al bezig met de nieuwe ijsjes die in 2024 op de markt moeten komen.” Dat kunnen ijsjes zijn die Holiday Ice verzint, of de klant. „Past het in een assortiment, is het een product dat in een andere vorm al ergens op een markt te koop is, speelt het in op een trend?” „Maar nieuw betekent bijvoorbeeld wel dat het meer moet zijn dan hetzelfde ijsje met iets minder suiker” zegt sales & marketingmanager Sebastiaan Berswerda. „Als er een idee is, komt een team bij elkaar die het vanuit marktonderzoek , productie en techniek bestuderen. „Het gaat om smaak, beleving, benodigde grondstoffen, technische realisatie, verpakking en natuurlijk of het uit kan.”
Het team dat ieder idee uitwerkt, bestaat uit levensmiddelentechnoloog Amarins Wiersma die het Research & Development team aanvoert, projectleider technische dienst Hessel Siemonsma die tot in detail de hele fabriek in Sint Nyk kent, productieleider Lieuwe van der Meer die nauwkeurig kan aangeven waar in de complexe productiecyclus opgelet moet worden om een ijsje succesvol en op tijd uit de fabriek te krijgen en hoofd technische dienst Nico de Jong. Hij beoordeelt vooral welke consequenties iets nieuws heeft voor de efficiency, de productiezekerheid, onderhoud en storingsgevoeligheid. „We werken in vijf ploegen, we produceren dus 24/7. Dat betekent dat je niet even in het weekend de tijd hebt storingen te verhelpen. Wat we ook bedenken, het moet stabiel zijn en geen extra risico vormen op storing of extra onderhoud.”
Smelt het niet te snel?
Tientallen, zo niet honderden vragen stellen de vier zich in het proces naar een nieuw ijsje. Amarins: „Stel je voor dat karamel en pecannoot populair is en we dat in een ijsje willen hebben. Waar bestaat het recept dan uit, welke (grond)stoffen zitten er in? Hebben we die in huis, zit er nieuwe stof bij, is die nieuwe grondstof leverbaar, tegen welke prijs en op welke termijn? Als je het recept klaar hebt, is de vraag hoe de stoffen samen reageren? Als het in een hoorntje zit, wordt dat hoorntje dan niet zacht na verloop van tijd? Hoe houdt het zich als je het invriest, welke coating komt er omheen zodat het goed verpakt kan worden. Smelt een ijsje niet te snel als het uit het vriesvak in de supermarkt komt?” Amarins en haar collega’s beschikken over een proeffabriek, waar alle ijsjes op kleine schaal geproduceerd kunnen worden. Zo kunnen nieuwe ijsjes getest worden voor ze in de fabriek hun testrun ondergaan. Hessel: „Er is genoeg budget voor innovatie, waardoor wij voor alles een creatieve oplossing kunnen bedenken en uitvoeren totdat het technisch gezien allemaal in orde is. Dat maakt het werk zo leuk”.
Maatwerk en standaardisatie
Naast alles dat met recept en voedselveiligheid heeft te maken, zijn er vragen vanuit techniek, productie, vorm en verpakking die bepalen of een ijs-idee werkelijkheid wordt. Lieuwe: „Als Amarins is uitgedokterd, gaat het om de vraag of het nieuwe ijsje wel op de machines past, in het proces past en welke kostprijs het heeft.” Hessel: „Hoe gaat dat ijsje er uit zien, welke vorm heeft het, moet er een nieuwe spuitmal voor gemaakt worden, past die spuitmal dan weer op een houder die in het productieproces past? Je probeert aan de ene kant zoveel mogelijk unieke ijsvormen te hebben, maar vanuit productie probeer je juist te standaardiseren. Een nieuwe vorm betekent in elk geval mallen laten maken bij het rvs-bedrijf waarmee we samenwerken. Als zo’n nieuwe mal er na het nodige schetsen en rekenen is, moeten we die uittesten. Eerst in het klein, later in de werkelijke productie op volle snelheid.” Ondertussen wordt vanuit marketing gestudeerd op de verpakking. En niet te vergeten: als het nieuwe idee weer een fase verder is, wordt het altijd intern en aan de klant voorgelegd. Is de smaak, vorm, verpakking en de kostprijs wat wij willen en wat de klant voor ogen heeft?
Flexibiliteit voorwaarde innovatie
Lieuwe: „Als het product in de proeffabriek is geslaagd, gaan we in de fabriek testen. Dat betekent dat we een van onze productielijnen vrijmaken en het nieuwe ijsje in grote aantallen en op volle snelheid gaan produceren. Zo’n testrun maakt duidelijk of je het ijsje snel seriematig perfect kunt maken, of de nieuwe mallen en vormen en de aanpassingen die we hebben gedaan in softwareprogrammatuur en aansturing, soepel werken en op gewenste snelheid. Als het op ieder onderdeel onder controle is, kun je verder met het laatste traject, zoals de marketinginspanningen en zorgen dat product en proces compleet beschreven staan in een handboek.”
Amarins Wiersma
Nico: „Holiday Ice is ook in zijn techniek en proces een heel flexibel bedrijf. Deels bestaat de productie uit standaardmachines en apparatuur, maar we zijn met al onze kennis, ervaring en samenwerking met toeleveranciers in staat om daar maatwerk aan toe te voegen. Zo breiden we onze productiemogelijkheden steeds verder uit, kunnen we relatief veel verschillende ijsjes produceren, ook in kleine aantallen. Dat maakt onze innovatiekracht enorm.” En dat moet ook wel: het woord onmogelijk bestaat bij Holiday Ice niet. Want dat woord beschrijft ideeën die niet kunnen worden gedaan. Bij Holiday Ice houden ze juist van die ideeën en de uitdaging. En zeker van nieuwe ijsjes, ieder jaar weer.
Lijkt het jou leuk om bij Holiday Ice te werken? Kijk dan op www.werkenbijholidayice.nl