Sinds begin dit jaar maakt de Friese groothandel Regts deel uit van Isero, landelijke groothandel voor hang- en sluitwerk, gereedschap, ijzerwaren & bevestigingsmiddelen en werkkleding & PBM’s met 67 vestigingen. „Schroeven kopen kun je overal”, zeggen Jos Brink en Marco Bergsma. „Onze kracht ligt in logistieke dienstverlening voor de bouwprofessional en technische diensten.”
Samen met 110 Friese collega’s zijn ze het vertrouwde gezicht van de bijna honderd jaar oude Friese groothandel Regts. In de winkels, op de bus, aan de telefoon. „De stap van Regts naar Regts | Isero voelt goed. Er verandert veel, maar dat was in de geschiedenis van Regts ook zo. Regts en Isero zijn allebei in hun lange bestaan autonoom gegroeid en door overnames.
Wat is ontstaan is een keten van gelijkgestemde familiebedrijven. Met het dna van praktisch en pragmatisch dienstverlenen. Het grote verschil op het eerste gezicht? Het blauw van Regts wordt zwart. En we heten Regts | Isero”, vertelt commercieel manager Jos Brink van Regts. „En een veel groter assortiment: van 20.000 naar 50.000 artikelen, waarvan 12.000 direct op de vestiging op voorraad. En van vier vestigingen in Joure, Sneek, Leeuwarden en Franeker naar 67 in het hele land. Dat is van groot belang, omdat ook steeds meer klanten groeien naar bedrijven die in meerdere regio’s of landelijk werken. Waar onze klanten ook aan het werk zijn, Regts | Isero is heel dichtbij. Ben je klant, dan kun je overal je in het land terecht”, vult Marco Bergsma aan, verantwoordelijk voor zowel de Friese vestigingen als het regionale Regts | Isero distributiecentrum in Joure.
Regts | Isero Noordoost. Jos Brink over de betekenis van die naam: „Isero zat niet boven Lelystad, maar nu wel en het betekent ook dat we uitbreiden naar een groter gebied. Vanuit Friesland zetten we de stap verder naar met name Groningen en Drenthe. Dat past bij de Isero-gedachte van landelijke dekking en regionaal ondernemerschap. Ook voor ons is dat een prachtige uitdaging, want zo kunnen we meerwaarde bieden aan bestaande en nieuwe klanten. Daarbij hoort ook dat we kritisch blijven tijdens de integratie van Regts en Isero. Veel gaat goed, maar soms ontstaan er fouten, bijvoorbeeld in de prijzen van artikelen. Onze oproep: mocht je dat een keer merken, zeg het ons dan. Dan lossen we het samen op!”
Slimme oplossingen voor de bouw
Veel meer producten in veel meer vestigingen en een sterkere online propositie. Is dat de kracht van Regts | Isero? „Schroeven kun je overal kopen”, stelt Jos Brink. „Waar het in wezen om gaat, is of je de behoefte van je klant goed kent. Luister naar wat hij vraagt of nodig heeft. Kunnen we meehelpen het werk of het proces beter en efficiënter uit te voeren? Onze samenwerking met WoonFriesland is daar een goed voorbeeld van. Met hun wensen voor snellere klantbediening bij onderhoud en service, beter voorraadbeheer en verduurzaming zijn ze met ons in gesprek gegaan. Dat heeft er toe geleid dat wij het voorraadbeheer en de bevoorrading hebben overgenomen. Wat wanneer nodig is, weten we omdat wat een monteur gebruikt, door hem gescand wordt. Omdat we via satellieten kunnen zien waar de onderhoudsbussen zijn, kunnen we leveren op locatie. En we hebben de sleutels, dus kunnen we de spullen afleveren in de bus, ongeacht waar de monteur bezig is. Het scheelt WoonFriesland heel veel tijd, die ten goede komt aan de huurders en hun woning. En ze besparen enorm op kilometers en brandstof. Co-creatie: vanuit de behoefte van een specifieke klant, in goed overleg slimme oplossingen bedenken. Van groothandel zijn we logistiek dienstverlener voor de bouw geworden.”
„Met Isero kunnen we veel meer stappen zetten naar gereedschapsbeheer, voorraadbeheer, mobiele busbevoorrading en de automatische koppeling tussen voorraadsystemen van de klant en onze Isero-webshop. Dat is een van de voordelen van schaalvergroting: beter kunnen inspelen op de wensen van klanten. Het is de concrete invulling van Isero doet meer en helpt meer. Of het nu om kleine, eenvoudige projecten gaat of om grote complexe.” In die rol van logistiek dienstverlener en kenniscentrum voor de bouw past de wens naar meedenken en meedoen met verduurzaming en circulariteit. „Kijk naar werkkleding en PBM’s, de persoonlijke beschermingsmiddelen. Dat gaat niet alleen over veiligheid op de bouw en bescherming van mensen. Er gaan enorme aantallen in om, maar waar blijven ze? Isero heeft de keuze gemaakt niet alleen producten te willen leveren, maar er ook verantwoordelijkheid voor te nemen. Daarom heeft iedere vestiging een inleverpunt, zodat kleding en PBM’s centraal veilig ontmanteld kunnen worden en geschikte materialen weer hergebruikt.”
De vestiging: van keuring en workshop tot coffee-to-go
„In het totaal van die logistieke dienstverlening blijven onze vestigingen een belangrijke rol spelen”, vertelt Marco Bergsma. „Toegankelijk, goed bereikbaar, overzichtelijk, direct kunnen vinden wat je nodig hebt. Weten dat je om advies kunt vragen. Daarom zijn die vertrouwde gezichten in de vestigingen ook zo belangrijk. Betrokken mensen met praktische en theoretische kennis, die gewend zijn mee te denken. Waar is een klant mee bezig, welke klus pakt hij morgen aan? Heeft hij aan alle materialen of machines gedacht? Als iemand een machine brengt voor onderhoud, kunnen onze mensen van de technische dienst zien waarom misschien een mankement optreedt. Heeft iemand de juiste machine voor de klussen die hij doet? Het keuren is trouwens een van de dingen die we sinds jaar en dag doen en blijven doen: NEN- keuringen voor alle merken machines, zowel in de vestiging als op locatie. Het maakt deel uit van onze kennis en kunde. Onze vestigingen zijn winkelvloer, servicepunt, werkplaats voor de Technische Dienst en locatie voor workshops voor je kennismaking met innovatieve producten. En het zijn plekken waar mensen graag komen. Omdat je elkaar kent en wat gunt en samen kunt lachen onder genot van een bakje koffie. En als je weg moet, een coffee-to-go voor in de bus. Verder nog iets nodig?”