Pioniers in graan, de bron van een gezond en duurzaam voedingspatroon. Royal
Koopmans, versneller van duurzame vooruitgang in de keten deelt hun focus op
Nederlandse maaltarwe, verantwoorde foodcoating en betekenisvol & gezond werken.
Familiebedrijf Royal Koopmans koos een aantal jaren geleden voor haar eigen duurzaamheidsprogramma. Geen standaard, geen keurmerk. „We kozen voor maatwerk, omdat het moest passen bij wie we zijn en wat we doen”, licht Bas Dolman toe. „Wij volgen onze route en geloven dat ‘duurzaamheid’ voorkomt uit intrinsieke motivatie. Het gaat over wie je bent, wat je doet en hoe je dat doet. Het is een beweging die bestaat uit stappen zetten, kijken wat mogelijk is. Iedere keer verder, beter en naar meer positieve impact in verduurzaming van de foodketen. We hebben een team die dat proces bewaakt, er voor zorgt dat we onze doelen behalen en steeds verder komen.”
„Ons programma kent 3 pijlers: het graan als bron van een gezond en duurzaam voedingspatroon, duurzame vooruitgang in de keten versnellen en betekenisvol werken binnen Royal Koopmans. Het begint voor ons bij de bron, het graan. Al tien jaar werken we aan de ontwikkeling van duurzaam geteelde, Nederlandse baktarwe van topkwaliteit, Nedertarwe. Een uitdaging, want Nederlandse tarwe is lange tijd uitsluitend gebruikt als veevoer omdat het van mindere kwaliteit zou zijn. Wij zijn er trots op dat we tarwe dat geschikt is voor brood, terug hebben gekregen op de Nederlandse akkers. Inmiddels komt al 70% van onze tarwe van Nederlandse bodem. Maar we zijn nog een stap verder gegaan met Nedertarwe. Dit is tarwe van eigen bodem wat op duurzame manier wordt geteeld. Inmiddels is deze duurzame tarwe al 15% van ons Nederlandse bloem en meel voor het lekkerste brood, koekjes en paneermeel. Dat klinkt bescheiden, maar er is veel voor nodig om stappen in de keten te zetten. Het gaat om de wil het anders te doen bij alle betrokken partijen. Duurzamer inkopen, kortere ketens van boer tot bakker, werken aan het gezonder maken van de bodem voor gezondere tarwe, beschikbaarheid garanderen. Je wilt een eerlijke prijs voor de teler en dat betekent een eerlijke prijs in de winkel, dus de consument aanspreken die iets meer wil betalen voor een beter broodproduct uit eigen land. We laten zien dat het kan.
Betekenisvol begint bij onszelf
„In ons innovatiecentrum KIEM is verduurzaming de leidraad om Koopmans- producten zoals ons paneermeel gezonder te maken. Dat betekent bijvoorbeeld minder zout, meer vezels en toevoeging van alleen natuurlijke ingrediënten. De focus om goed te zorgen voor anderen, begint bij onszelf. Ook als werkgever hebben we een belangrijke rol in de gezondheid en het werkplezier van onze medewerkers. De derde pijler, betekenisvol en gezond werken, draait om onze mensen”, legt HR Manager Jildou van der Schaaf uit. „Ook dit komt voort uit intrinsieke motivatie: wie willen we zijn als werkgever en hoe vertaal je dat naar de werkvloer? Ik ben trots op de passie die ik zie bij onze mensen. Het geeft energie om de hoge betrokkenheid te ervaren en te zien dat we het werk met elkaar steeds weer weten te verzetten. Het gaat niet vanzelf: een groot deel van onze mensen doet fysiek werk, de meesten al tientallen jaren. We hopen nog lang van hun inzet gebruik te mogen maken. Daarom investeren we doelgericht in gezond werken en gezond ouder worden. Dit begint met de dialoog te voeren met elkaar, maar ook het goede voorbeeld geven, faciliteren, investeren en eigen regie stimuleren. Dat sluit aan bij wie wij zijn Vanuit onze familiecultuur vinden we de thema’s samenwerken, ruimte voor feedback en het tonen van eigenaarschap erg belangrijk. Luisteren naar elkaar en leren kritisch te zijn op jezelf. Zo houden we de voorwaartse beweging erin; steeds een stapje verder. Betekenisvol en gezond voor jezelf en voor de wereld om je heen.”