In samenwerking met Holiday Ice 09:02 Zorg, Life Sciences & Health

Van idee naar vriesvak: heb jij die ijsjes gemaakt?

IJsjes bedenken en ijsjes maken. Hoe leuk kun je het hebben? Geen sprookje: in Sint Nyk maken ze miljoenen ijsjes per jaar voor supermarkten en andere winkels in meer dan twintig landen. Rosalie maakte haar droom waar. IJsjes bedenken die ze zelf op een dag in de winkel ziet liggen.

Rosalie Baarda werkt sinds 1,5 jaar officieel op de afdeling Research & Development bij Holiday Ice, de grootste ijsjesmaker van Nederland. Ze liep er stage tijdens haar opleiding Voedingsmiddelentechnologie aan Van Hall Larenstein in Leeuwarden, deed er vakantiewerk en… brengt nu dromen in praktijk. Van idee tot verpakt ijsje in het vriesvak van de supermarkt. Teamwork, dat is het. „IJsjes maken doe je samen, ook nieuwe ijsjes bedenken of bestaande ijsjes aanpassen aan nieuwe trends. Tijdens mijn stage mocht ik meedenken over het maken van vegan en allergeenvrij ijs. Ik vond het heel leuk om te doen, bedenken wat er nog niet is. Wij denken na over kleur, smaak en ingrediënten van zo’n lekker vegan ijsje. Andere afdelingen denken natuurlijk mee. Vanuit de verkoop en de marketing, vanuit de productie: het moet er aantrekkelijk uitzien en je moet het kunnen produceren. Na mijn stage heb ik hier nog vakantiewerk gedaan. Een jaar later vroegen ze of ik wilde komen werken, omdat er ruimte was bij R & D. Nou graag, want het is fijn werken hier en iedere dag is anders. En weet je wat zo leuk was? Dat vegan ijs lag inmiddels in een Engelse supermarkt!”


Op tafel ligt een mixverpakking Fusion ijsjes. Vier kleuren vol verrassende smaak. Wat is het? „Dat is een van de nieuwe ijsjes die we hebben bedacht. Holiday Ice had eerder al een Fusion- ijsje gemaakt, een ijsje met een mix van smaken en die deed het heel goed. Met deze mixijsjes zijn we een stap verder gegaan. Vier ijsjes in een pak, verschillende kleuren en smaken. Het leuke is dat ieder ijsje echt anders smaakt…” Het was een zoektocht, vertelt Rosalie. „Bij verkoop vragen ze ons hun idee uit te werken. Dan bedenken wij hoe het er uit kan zien en smaakt: welke vorm en kleuren, welke smaken, welke kleur staat voor welke smaak? We produceren hier honderden verschillende soorten ijsjes, maar ieder ijsje met een bepaalde naam voor een bepaalde klant, is altijd hetzelfde als die andere miljoenen stuks met die naam. Nu gingen we iets heel anders doen. We zijn begonnen met een uiterlijk van vier vrolijke kleuren. En waar we normaal een ijsje laagsgewijs in verschillende kleuren en smaken opbouwen, bestaat deze inhoud uit een mix van twee of drie smaken. Maar helemaal gemixt, zodat ieder ijsje uniek is. Zo krijg je een voortdurende smaakverrassing.”


De zoektocht naar het perfecte gemixte ijsje is niet eenvoudig. Want als Rosalie en collega’s vorm, kleur en samenstelling klaar hebben, maken ze met de hand in hun pilot plant heel zorgvuldig een serie proefijsjes. Maar dan komt het. „Dan wordt het echt in de fabriek getest, op de machines waar het later in echt hele grote aantallen en met enorme snelheid geproduceerd moet worden.” Hoofd operator Edo Duijm is aangeschoven en glimlacht. „Als je het niet probeert, weet je ook niet of het wat wordt”, zegt hij vrolijk. Met z’n 12, 5 jaar ervaring in de productie van Holiday Ice heeft hij al heel wat nieuwe ijsjes voorbij zien komen.

„Maar met de hand een paar ijsjes maken die je niet hoeft te verpakken en bewaren in een koeling, is iets anders dan op topsnelheid op de lopende band produceren, het goed en volledig geautomatiseerd kunnen verpakken en het daarna opslaan in ons vrieshuis.”


Zelfs met al zijn ervaring kan Edo van te voren niet zeggen of het mooie idee van de collega’s van verkoop, marketing en R & D wel in het echt gemaakt kan worden. „Ik zeg dan: niets is onmogelijk, laten we het proberen! We weten aan welke knoppen we kunnen draaien om iets mogelijk te maken, we kennen de machines op ons duimpje. En zoals Rosalie het zegt, ijsjes bedenken en maken is teamwerk. Als je met elkaar iets wilt en je kennis met de ander deelt, kun je elkaars idee beter maken en nieuwe dingen ontwikkelen. Dat maakt mijn werk zo leuk en daarom groeit Holiday Ice ook ieder jaar!”
In iedere fase is er overleg met de klant voor wie het nieuwe ijsje wordt bedacht. En pas als die helemaal tevreden is, gaan Edo en zijn collega’s aan de slag. Op topsnelheid produceren en verpakken. En diepgevroren opslaan, tot het moment dat het ijsje op pad gaat naar de supermarkt. „Dat maakt mijn werk zo tastbaar”, zegt Rosalie. „Dat je in de supermarkt staat en denkt, hé, daar ligt ons ijsje. Nog even geduld…voor de nieuwe Fusion mix is dat komend jaar!” Of zoals Edo het zegt: „Dan zeggen mijn kinderen, hé pap, heb jij dat ijsje gemaakt?”


Ben jij ook benieuwd geworden naar de mogelijkheden? Check dan onze vacatures via de QR code of op werkenbijholidayice.nl.
holidayice.nl

(Visited 40 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten