In samenwerking met ActiFood 09:41 Agri & Food, Transport en Logistiek

VHC ActiFood Oosterwolde

In januari 2000 startte ActiFood als horecagroothandel. „We wilden kwalitatief goede producten leveren en daarnaast goede service verlenen”, zegt Evert Blaauw, commercieel directeur. „In de drieëntwintig jaar van ons bestaan is er veel veranderd. We zijn stapsgewijs een volledig faciliteerbedrijf geworden voor elke plek waar je iets kunt eten en drinken. We zijn er voor iedereen: van exclusieve restaurants tot cafetaria’s en van zorginstellingen tot schoolkantines.

Omdat het proces van verder ontzorgen steeds nieuwe zetten vereist, vonden we het tijd om een nieuw logo te introduceren. Met een kenmerkende slogan dat een ankerpunt voor ontzorgen moet worden voor de horecaondernemer. Hij of zij mag weten: wij doen alles voor de slimme zaak”, vult Koenraad Winter, algemeen directeur aan.


‘Alles voor de slimme zaak’


Het begint met een vraag Hoe verander je van groothandel naar een onderneming die ontzorgt bij alles waar de horecaondernemer tegenaan loopt? „Het begint met een vraag”, zegt Koenraad. „Zo kregen we de vraag: ‘zeg, weet jij niet een kok voor ons?’ Als je zo’n vraag de tweede keer krijgt, dan ga je nadenken. Kunnen we de horecaondernemer hier niet duurzaam bij helpen? Uiteindelijk heeft dat geresulteerd in het Horeca Vakcollege dat we hier in ons Trainings & Experience Centre hebben gehuisvest. Je kunt hier onder andere zelfstandig werkend kok worden.”
„Inmiddels zijn wij het die vragen stellen”, zegt Evert. „Neem als voorbeeld de coronacrisis. Iedereen weet welke impact dit gehad heeft op de horeca. Sommige ondernemers raakten als het ware even verlamd: wat nu te doen? Wij waren het inmiddels gewend de vraag te stellen: hoe kunnen we je helpen? Voor een aantal bedrijven betekende dat de overstap naar bezorgservice. Dat is makkelijk gezegd, maar dan moet je denken aan aangepaste menu’s, aangepast bezorgmateriaal, digitale bestel- en betaal service, reclame-uitingen, bezorgvoertuigen en noem maar op.”
„En”, zegt Evert, „hoe verdisconteer ik dat in de prijs? Omdat wij de expertise in huis hebben, konden we daar bij helpen. Overigens kwamen er ook andere opties uit de bus rollen, zoals bijvoorbeeld een doorloopmenu; een soort afhaalconcept, maar dan als lopend buffet ingericht.” De verandering bij ActiFood de afgelopen jaren is duidelijk, maar hoe laat je dat zien in je nieuwe logo?
‘We hebben niets te verbergen. We zijn juist trots op wat we doen.’


Het logo vertelt
„We leveren alles wat de ondernemer nodig heeft om zijn/haar horecaonderneming slim te exploiteren. Uiteraard gaat het daarbij om vers en uitmuntend voedsel. Snelheid is belangrijk: vandaag besteld morgen in huis. Daar voegen we een breed aanbod van uitgebreide service met betrekking tot verkoopondersteuning, workshops, (wijn)proeverijen, trainingen en erkende horecaopleidingen aan toe. En, niet te vergeten, we adviseren bij het ontwikkelen van innoverende concepten, recepten en succesvolle franchiseformules.”


„Dat zijn de voorwaarden om echt iets te kunnen betekenen. Het zijn de voorwaarden, onze gereedschappen, waarmee we ons doel bereiken.”
Wat is dan ons doel? We willen een blijde ondernemer die, met zijn ondernemersplan en geholpen door onze gereedschappen, een mooi product aan zijn klanten kan serveren. Die tevredenheid zie je gesymboliseerd in het logo met het ‘glimlachende’ dwarsstreepje van de H in VHC. Die glimlach staat voor de tevreden ondernemer, maar ook voor zijn tevreden klant. Bij het zien van onze vrachtwagen voor de deur van de ondernemer, mag een consument denken: ‘een slimme zaak. Hier ga ik eens eten’.”
„Die glimlach bereiken we door goed te luisteren naar de behoefte van de klant en een oprechte samenwerking aan te gaan. In ons nieuwe logo wordt dat weergegeven door de VHC letters iets over elkaar heen te schuiven. Daarmee geven we de verbinding tussen de ondernemer en onszelf weer. ’Dat daarbij een open communicatie vanzelfsprekend is, drukt het logo uit in de transparantie van de letters. We hebben niets te verbergen. We zijn juist trots op wat we doen.”


www.actifood.nl

(Visited 504 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten