Met de komst van de EemsEnergyTerminal in de Eemshaven heeft Wagenborg Sleepdienst er een mooie klus bij. De enorme LNG-tankers die het vloeibare gas naar de terminal brengen, moeten in de smalle haven door vier sleepboten geassisteerd worden. Kapitein Bert Schouwsta vertelt aan boord van de Waterlines over zijn “uit de hand gelopen hobby”.
Al 34 jaar vaart kapitein Bert Schouwstra op de sleepboten van Wagenborg en nog altijd met veel plezier. “Varen is echt mijn hobby”, vertelt hij in de kombuis van de Waterlines, de nieuwste aanwinst van Wagenborg Sleepdienst. “Daarbij is het werk hier heel afwisselend. We doen niet alleen havenassistenties, maar bijvoorbeeld ook zeesleepreizen, bergingen van schepen en hijsprojecten met onze drijvende bok.” Zo heeft hij al heel wat van de wereld gezien. “Van de fjorden in Noorwegen tot Kroatië en Nigeria aan toe.”
Familie
Op dit moment is Bert dus vooral druk met assistenties van LNG-tankers. Grote jongens van vaak wel zo’n 300 meter lengte en 48 meter breed. “Wij wachten de tankers op bij Borkum, voordat het schip de Westereems opkomt. Daar maken wij onze boot aan de achterkant vast. Mocht de tanker dan bijvoorbeeld motorproblemen krijgen, dan kunnen wij direct ingrijpen. Bij boei 27 komen de drie andere slepers er ook bij. Dan zetten we koers naar de Eemshaven om exact op hoogtij binnen te varen. Binnen de pieren draaien we het schip om haar vervolgens achteruit de Wilhelminahaven in te trekken, tot naast de terminal. Een precies klusje, want zoveel ruimte is er niet. Met zo’n assistentie zijn we zo zes uur bezig. Het is elke keer weer mooi als je een klus samen tot een goed einde weet te brengen.”
Bert vormt samen met machinist Martin en stuurman Nick een vast team, waar ook stagiair Jordy op dit moment onderdeel van uitmaakt. Samen verblijven ze steeds een week aan boord, om daarna weer een week naar huis te gaan. Bert: “Er zijn ook mogelijkheden om 2 weken achter elkaar aan boord te zijn, andere collega’s gaan elke avond naar huis. Ik vind 1 op/1 af zelf wel prettig. Niet alleen samen hard werken, maar ook samen eten en plezier hebben. Sowieso denk ik dat de mensen hier echt het verschil maken. De collega’s voelen als familie en ook de loodsen, bootlieden en bemanning van anders sleepboten kennen je bij naam.”
Wendbaar en sterk
Terwijl Bert druk aan het vertellen is, komt de volgende ploeg binnendruppelen. In de machinekamer wijst Bert naar de twee RollsRoyce Azimuth thrusters die 360 graden kunnen draaien. “Daardoor is de boot extreem wendbaar en dankzij een vermogen van 4700 kilowatt en 6400 pk is deze 80-tons bollard pull ook nog eens heel erg sterk.” Nieuwbakken collega Jonathan Rittersma knikt enthousiast. “Ik zat op de zeevaartschool, toen er een stage bij Wagenborg Sleepdienst voorbij kwam. Ik had geen idee wat dat inhield en besloot een dag mee te gaan. Na mijn eerste assistentie was ik verkocht. Geen lange stukken op de automatische piloot, maar continu manoeuvreren en wat een power.”
Eigenlijk zit Berts week erop en is het tijd voor hem om naar huis te gaan, maar hij wil ons eerst nog wel een kleine demonstratie geven. Met de twee roerknoppen manoeuvreert hij de 32 meter lange boot moeiteloos bij de drijvende steiger vandaan om haar vervolgens om haar as te laten draaien.
Na een kijkje bij de Wilhelminahaven, stuurt Bert de boot de haven uit. Ook met ruim 13 knopen maakt de Waterlines met gemak scherpe bochten en voor de remproef slaagt ze met vlag en wimpel. Zodra Bert de beide thrusters een kwartslag draait, ligt ze binnen no-time helemaal stil. Bert straalt. Nee, iets anders heeft hij nooit willen doen.
https://www.wagenborg.com/vacatures-sleepdienst