Dat zegt Giljam Koch van Amyyon in Groningen. Het bedrijf biedt oplossingen voor systemen, voor mensen en processen. Samenwerking met de gebruikers staat daarbij voorop, want, zo vindt Koch, alleen op die manier kun je komen tot oplossingen die efficiënt, praktisch en gebruikersvriendelijk zijn. Amyyon werkt voor zowel kleine bedrijven, ook één-pitters, tot grotere bedrijven. Het veiligheidsvraagstuk speelt daarbij een steeds grotere rol.
Amyyon CRM
Amyyon richt zich op drie productgroepen: CRM (Customer Relationship Management), Food Management en ICT Beheer. „CRM wordt breed ingezet, waarbij het klantenbestand heel divers is”, zegt Koch. „Van overheid tot semi-overheid en van diverse instellingen tot bedrijven zijn klant. De CRM oplossing karakteriseert zich als een flexibele oplossing die dankzij haar modulaire opzet breed inzetbaar is.”
Amyyon Food Management
De Food Management applicatie wordt in zorginstellingen en ziekenhuizen gebruikt. Het voedselbeheer systeem wordt op een brede manier ingezet bij onze klanten. „We leveren een systeem waarbij per patiënt de bijzonderheden omtrent voeding verwerkt konden worden en mensen op individuele basis eten kunnen bestellen. Bovendien moet de administratie daar omheen snel en adequaat kunnen worden uitgevoerd. Dat is uitgegroeid tot een voedselmanagementsysteem, waar de markt zeer content mee is.”
ICT Beheer
ICT-beheer werd zo’n een kleine 10 jaar geleden een aparte productgroep. „We ondersteunen kleine en grotere organisaties met alles wat met ICT te maken heeft. Denk aan werkplek- en serverbeheer, hosting, telefonie, Office 365, online back-up en uiteraard veiligheid.”
Vast aanspreekpunt
Amyyon onderscheidt zich door de persoonlijke benadering van klanten, is de overtuiging van Koch. „Elke klant krijgt een primair technische consultant toegewezen, die als vast aanspreekpunt fungeert. Is hij of zij er een keer niet, dan kan de klant altijd terugvallen op onze servicedesk. Wij zijn ervan overtuigd dat we met deze manier van werken het verschil kunnen maken.”
Er zijn qua dienstverlening twee manieren waarop bedrijven de diensten van Amyyon kunnen afnemen: via een contract, waarin alle formele afspraken zijn vastgelegd en waar bijvoorbeeld het MSP Platform deel van uitmaakt. Of via een ad-hoc constructie, waarbij bedrijven en organisaties af en toe diensten van Amyyon afnemen. Koch: „Wat we zien is dat steeds meer bedrijven kiezen voor een vast contract. Het MSP Platform zorgt ervoor dat klanten geen omkijken hebben naar hun ICT-omgeving. Amyyon garandeert dat het werkt en dat het veilig is.”
‘Amyyon garandeert dat het werkt en dat het veilig is’
Voorkomen beter dan genezen
„Zo monitoren we dag in dag uit de systemen waar onze klanten mee werken. Voorkomen is beter dan genezen, luidt ons credo. Als Amyyon zijn we op het gebied van veiligheidsissues van reactief naar proactief gegaan. De status van hard- en software, antivirus, firewalls, back-ups, beveiligingsupdates worden door ons in de gaten gehouden. Als bijvoorbeeld een harde schijf bij een klant kapot dreigt te gaan of een back-up niet goed gelopen heeft, dan krijgen wij daar bericht van, zodat we de klant daarvan op de hoogte kunnen brengen en actie kunnen ondernemen.” „Daarnaast houden we ons bezig met specials, dat zijn vaak eenmalige opdrachten. Zo hebben we voor een longstay hotel in Appingedam voor alle 36 hotelkamers een eigen wifinetwerk met een eigen toegang ontwikkeld. Bijzonder hierbij is dat deze 36 netwerken binnen één overkoepelend netwerk worden geïmplementeerd. Op ons ICT Beheer platform houden we het netwerk technisch in de gaten en kunnen we direct actie ondernemen als er problemen worden geconstateerd. In principe doen we deze opdrachten zelf, maar het komt ook voor dat we er een andere partij bij zoeken. Het gaat ons erom dat we aan onze klanten de best beschikbare oplossing kunnen aanbieden.”
Actie
Dat veiligheid daarbij een steeds belangrijker onderdeel vormt, spreekt voor zich. Koch:„ Je komt er tegenwoordig niet meer met alleen een antivirusprogramma. Niet voor niets bieden wij ons MSP-platform aan. Wat de gebruiker niet ziet, zien wij wel, waardoor we vroegtijdig actie kunnen ondernemen en eventuele incidenten proberen te voorkomen en snel oplossen.”
Het verbaast Koch dat er nog steeds bedrijven zijn die op het gebied van veiligheid niets of veel te weinig hebben geregeld. „Wij adviseren dan om meteen actie te ondernemen, daar zijn we heel duidelijk in. We kijken altijd wat er per klant nodig is. Daarbij is het van belang een goede gegevensanalyse te doen om te bepalen met wat voor gegevens wordt gewerkt. Allereerst natuurlijk voor de continuïteit van de betreffende organisatie, maar net zo belangrijk is het om te voorkomen dat gevoelige informatie op straat komt. Het moet passen bij de organisatie.” „Nee, je hoeft niet over te beveiligen, maar zorg er wel voor dat je het goed voor elkaar hebt. Amyyon kan daarin een rol spelen. Maak bijvoorbeeld altijd een goede back-up, plaats deze ook off-site en laat Amyyon periodiek een automatische hersteltest uitvoeren die ook periodiek wordt getest op functionaliteit. Daarbij kijken we of het systeem nog datgene doet wat je mag verwachten. Dat biedt zekerheid en dat is precies waar iedereen die gebruik maakt van ICT naar op zoek zou moeten zijn.”