In samenwerking met admin 09:00 GWW

Werk aan de weg: veiligheid is van levensbelang

Beter bereikbaar en veiliger, voor automobilisten, fietsers en voetgangers. Werk aan de weg is van levensbelang voor meer veiligheid. Technologie en innovatie helpen vakmensen in de grond-weg en waterbouw om de infrastructuur in Friesland beter en toekomstbestendig te maken. Hoe dat eruitziet, zie je bij het werk aan de N359 en de P.M. Tunnel in Oppenhuizen.

Veiligheid en doorstroming N359 sterk verbeterd

De N359 tussen Bolsward en Lemmer is een belangrijke weg in Friesland. Maar de regionale verkeersweg werd steeds gevaarlijker door toenemend verkeer en de vele kruispunten met lokaal verkeer. De oplossing? Drie nieuwe onderdoorgangen. De veiligheid bij Bolsward, Wommels en Hommerts is sterk verbeterd. En al het verkeer stroomt sneller door.

Tot voor kort moest al het lokale verkeer van auto’s, tractoren, fietsers en voetgangers de N359 oversteken. Daarvoor moesten ze wachten tot dat veilig kon. Dat viel lang niet altijd mee omdat de N359 een drukke verkeersweg is. Er gebeurden de afgelopen jaren dan ook vaak ongelukken. Nu kan al dat lokale verkeer uit de dorpen makkelijk en veilig onder de N359 door. Voor fietsers is er een fietspad in de tunnels gemaakt. En de automobilisten op de N359 kunnen ongehinderd doorrijden zonder gevaar van overstekend verkeer.

De uitvoering van het project paste in deze tijd. Met aandacht voor zo min mogelijk milieubelasting, veel hergebruik van materialen en grote aandacht voor goede waterhuishouding. Dankzij verschillende innovaties kon de bouw vlot verlopen en het verkeer goed doorstromen tijdens het werk. Met deze drie onderdoorgangen is de veiligheid sterk verbeterd, net als de doorstroming op de N359.

Een veilige tunnel is van levensbelang

De P.M. Tunnel in Oppenhuizen is al jarenlang een belangrijke schakel voor fietsers en voetgangers in de regio. De tunnel betekent een veilige doorgang voor langzaam verkeer onder het Prinses Margrietkanaal door. Ze verbindt Oppenhuizen met het omliggende gebied. Maar de materialen in de tunnel hadden last van slijtage, er kwamen scheurtjes in de betonnen wanden en hier en daar begon door de grote waterdruk van het kanaal, het water in het beton te dringen. Een grondige renovatie is daarom noodzakelijk.

Het herstel van de tunnel vereist zorgvuldige planning om de overlast zoveel mogelijk te beperken. Dat kan door gebruik van moderne technieken en materialen. Reparaties aan het beton worden stapsgewijs uitgevoerd, zodat ook het scheepvaartverkeer zoveel mogelijk door kan gaan. Oude en versleten materialen worden vervangen door duurzamere, moderne materialen. Ze zijn beter bestand tegen waterdruk en slijtage.

Door betere materialen kan ook de waterdichtheid van de tunnel worden verbeterd. Door nieuwe afdichtingslagen en nieuwe drainage rondom de tunnel moet toekomstige waterinfiltratie worden voorkomen. Ook worden de verlichting en de ventilatiesystemen in de tunnel vernieuwd, om de veiligheid voor gebruikers te waarborgen.

Regelmatig onderhoud is van groot belang voor infrastructuur, zoals tunnels en wegen. De P.M. Tunnel is na de renovatie met betere en meer duurzame materialen weer klaar voor vele jaren veilig gebruik. Het zijn de mensen in de grond-weg en waterbouw die dat mogelijk maken.

Van draadkraan naar GPS

Waar je ook kijkt bij werk aan de infrastructuur, de bouwplaats van vandaag verschilt sterk van jaren geleden. Technologie zoals GPS op bouwkranen maakt het werk makkelijker en verbetert de nauwkeurigheid en de kwaliteit van het werk. Veilig efficiënt werken op de bouwplaats. Want de afgelopen decennia heeft de bouwsector grote stappen gezet in technologische ontwikkeling. Vroeger zag je draadkranen op de bouw. Zware machines die met de hand werden bediend door ervaren machinisten. Nu zie je moderne kranen die werken met GPS en automatische systemen. De machines maken het werk efficiënter en veel veiliger. Ze kunnen met een ongekende precisie werken, waardoor de kwaliteit van het werk aanzienlijk is toegenomen.

Technologie heeft veel taken overgenomen, maar de kennis en ervaring van de machinist blijft essentieel. Moderne machinisten moeten niet alleen weten hoe ze met deze geavanceerde machines omgaan, maar ook een goed gevoel hebben voor het materiaal waarmee ze werken en de omstandigheden op de bouwplaats. De vakmensen van vroeger, die met draadkranen werkten, hebben de basis gelegd voor het vakmanschap dat we vandaag nog steeds zien. De vakmensen van vandaag begrijpen de complexiteit en het gemak van techniek en technologie. En werken samen met al hun collega’s om veilig het beste en mooiste werk op te leveren.

Innovatie? Vakmensen maken het mogelijk

De innovatie in de grond-, weg- en waterbouwsector blijft doorgaan. Drones worden gebruikt voor supernauwkeurige metingen, 3D-modellen helpen bij een exacte planning. Hergebruik van materialen en grondstoffen is belangrijker dan ooit. Nieuwe, meer natuurlijke materialen en het gebruik van schonere, elektrische machines en apparatuur zorgen voor lagere impact op milieu en omgeving.

Complexe en belangrijke projecten zoals de onderdoorgangen van de N359 en de P.M. Tunnel laten zien hoe moderne technologie en duurzamere materialen bijdragen aan veiligheid en doorstroming. Maar hoe modern de technologie, hoe duurzaam de materialen: het zijn de mensen die het werk doen. Vakmensen met passie, inzicht en kennis. Samen zorgen ze voor het werk aan de weg.

(Visited 17 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten