Geen knip tussen de leeftijd 18- en 18+, één behandelaar van intake tot afsluiting en behandeling en begeleiding onder hetzelfde dak. Het zijn maar enkele voorbeelden van de manier waarop INTER-PSY werkt en waarmee het zich in de sector kan onderscheiden. „We hanteren zogezegd geen schotten binnen onze aanpak”, maakt operationeel directeur Peter van der Wal duidelijk. „We werken met multidisciplinaire teams, waarin mensen met verschillende specialismen en aandachtsgebieden samenkomen en dat functioneert prima.”
INTER-PSY is werkzaam in de drie noordelijke provincies en Noord-Holland. Wat in 2009 klein begon is uitgegroeid tot een organisatie met 450 medewerkers. Door de omvang dreigde een logge organisatie, maar het tegendeel is gebeurd. „We hebben meerdere vestigingen, die allemaal hun eigen werkgebied en eigen relatief autonoom werkend team hebben. Daardoor kunnen we lokaal klein blijven.”
Doorgaan, niet wéér wachten
„Dankzij deze aanpak kunnen we cliënten van allerlei leeftijden en met uiteenlopende problemen binnen één team behandelen”, geeft klinisch psycholoog en directeur behandelzaken Martine Bakker aan. „Dat betekent dan ook dat een cliënt dezelfde behandelaar kan houden wanneer hij of zij 18 jaar wordt. De behandeling loopt dus gewoon door en dat is precies wat nodig is.” Continuïteit in behandeling maakt ook dat er niet tussentijds steeds weer gewacht hoeft te worden, overdrachten hoeven plaats te vinden en weer een nieuwe start moet worden gemaakt. Precies dat is ook onderdeel van de huidige wachtlijst problematiek in de GGZ.
Kinder- en jeugdpsychiater Erica Everts geeft aan dat in de leeftijdsgroep van 15 jaar tot jong volwassenen vaak psychische problemen voorkomen. „De zorgvraag neemt dan sterk toe en dan zou je bij 18 jaar een harde knip moeten maken, dat is voor niemand goed. Het is onnatuurlijk, wij doen het daarom anders.”
Behandeling én begeleiding
Net als elders in de zorg heeft ook INTER-PSY met wachtlijsten te maken. Uiteraard wil men de wachttijd aan de voordeur minimaliseren, maar de praktijk is weerbarstig. „Echter, wanneer je hier eenmaal in behandeling bent, kun je niet opnieuw op een wachtlijst komen, zoals elders nog wel eens gebeurt. Het proces begint bij de intake en gaat door totdat je uitbehandeld bent”, legt klinisch psycholoog Rachèl Grondhuis uit. „Dat is onder andere een gevolg van het werken in een team. Kom je bijvoorbeeld ergens zelf niet uit, dan overleg je met een collega, die eventueel een deel van de behandeling kan overnemen.”
Is een behandeling afgerond, dan verzorgt, indien gewenst, INTER-PSY ook de begeleiding daarna. „Juist daardoor kan een behandeling vaak sneller plaatsvinden”, zegt Erica. „Je realiseert met elkaar een betere natuurlijke overgang, waarbij de regie meer bij de cliënt komt te liggen. Wij hebben daar goede ervaringen mee.”
Vertrouwen
Tenslotte, wat maakt werken bij INTER-PSY uitdagend. Rachèl:„ Voor mij is het autonoom kunnen werken het belangrijkste. Doordat we in teams werken waarin we de zorg zelf organiseren, kan en mag ik zelf beslissingen nemen. Zo heb ik invloed op m’n werk, de taken, de werkweek, enzovoort.”
Martine ervaart het vertrouwen binnen de organisatie als prettig. „Daar begint het mee. Daarnaast heb je veel groeimogelijkheden, is het werk afwisselend en divers.”
Erica rept van een informele organisatie, „ook binnen de teams. Ik maak deel uit van verschillende teams. Hoewel er richtlijnen zijn, ervaar ik overal het informele karakter. Dat maakt het werken bij INTER-PSY elke dag weer leuk.”
Peter van der Wal hoort het met een glimlach aan. „Als werkgever kijken we sterk naar de inhoudelijke kant van onze medewerkers. Als zij het naar hun zin hebben, dan stralen ze dat uit naar onze cliënten. Verder zorgen we ervoor dat de faciliteiten op orde zijn. Daarin past bijvoorbeeld een eigen werkplek, heel basaal, maar o zo belangrijk.”
inter-psy.nl