Recreatie is niet zozeer vak, het is een manier van leven. Lammert Kleefstra van recreatiebedrijf De Zeehoeve in Harlingen houdt ervan. Na jaren voorbereiding wordt nu hard gewerkt aan een duurzame uitbreiding. Meer mogelijkheden voor de toerist van nu. En voor mensen uit de directe omgeving.
„We zijn voortdurend bezig om te kijken waar we wat kunnen toevoegen. Mijn ouders hebben dertig jaar geleden de basis gelegd voor de huidige De Zeehoeve. Ze hebben een koers ingezet waar we jaren mee verder konden. Ze hebben bijvoorbeeld keuzes gemaakt voor een goede infrastructuur zoals wegen en riolering. Daar hebben we nu profijt van.” Lammert Kleefstra nam vier jaar geleden het recreatiebedrijf van zijn ouders over. Hij is getogen deze plek naast aan de Westerzeedijk, op slechts luttele minuten van het centrum van Harlingen. De Zeehoeve, zo laat hij zien, is een bedrijf dat meerdere groepen toeristen bedient. Lange afstand fietsers die er overnachten in eigen tent of in een van de trekkershutten. Mensen die er jaar na jaar genieten in hun eigen chalet. „Ze komen overal vandaan, uit Duitsland, België, Brabant, Limburg, maar ook gewoon hier uit Harlingen.” Een veld verder zijn kampeer- en caravanplekken voor de reizende toerist. Even verder staat een rij moderne lodges voor gezinnen, van alle gemak en comfort voorzien. Net als de Key West- lodges voor twee personen. „En ook helemaal elektrisch, geen gas meer. Goed geïsoleerd, perfect voor kort of langer verblijf, ook buiten het typische toeristenseizoen.”
Aan de Harlinger kant van De Zeehoeve kijken we naar de jongste uitbreiding: de aanleg van 65 nieuwe camperplekken, als aanvulling op de veertig die er al zijn. En naar het doortrekken van het open vaarwater, zodat je straks gewoon met je sloep vanuit Harlingen en omgeving naar De Zeehoeve kunt varen, je boot afmeert voor het restaurant en na een hapje eten en drinken op je gemak weer terug naar huis vaart. „Met deze uitbreiding van De Zeehoeve zetten we een aantal stappen tegelijk. We breiden onze capaciteit voor campers uit, we sturen op meer mogelijkheden voor mensen uit de omgeving, zoals bootjesmensen. En tegelijk gaan we ons restaurant naar de omgeving beter op de kaart zetten. We richten ons op de verlenging van het seizoen. Ik ben blij dat we nu bezig zijn. We zijn al vier jaar lang bezig met de voorbereidingen en dan is het fijn als de schop in de grond kan.”
Perspectief bieden
De populariteit van campers is onmiskenbaar.
„Maar vooral van belang is het bieden van goede plekken, van de juiste voorzieningen. Na jaren gedoe over het aanleggen van een internetkabel met meer dan voldoende capaciteit, hebben we die kabel uiteindelijk zelf maar laten aanleggen. Dat is infrastructuur waar je niet meer zonder kunt, het is net zo essentieel als water en elektriciteit. Die investering in een krachtige kabelverbinding was noodzaak, anders kun je niet verder. We zijn al een aantal jaren bezig met meer automatisering en digitalisering, kijk bijvoorbeeld naar de Incheckzuil, waar mensen zichzelf kunnen aanmelden. De internetverbindingen worden steeds belangrijker, ook in de huisjes, in de chalets. Ieder chalet heeft zijn eigen internetvoorziening. Mensen zijn gewend aan goede en snelle verbindingen, dat willen ze hier ook. Het is ook van belang als je wilt sturen op seizoensverlenging. Op mogelijkheden van langer verblijf. Wat je biedt moet goed zijn, voor ieder seizoen. Verlenging van het seizoen, zoals ik net al zei, is iets wat wij heel graag willen. Ook voor alle mensen die hier met plezier werken. Als wij niet meer dicht gaan, kan een veel groter deel van onze mensen het hele jaar aan het werk blijven. Het gaat dus om veel meer dan alleen toeristen meer mogelijkheden bieden. Door de omgeving bewuster te maken van wat wij hier bieden, bijvoorbeeld in het restaurant, kunnen we eerder toe naar seizoensverlenging van het bedrijf. En dat betekent dat we onze mensen meer perspectief en zekerheid kunnen bieden.”
Recreatie voor iedereen toegankelijk
Voorsorteren op straks, betekent ook je camperplekken inrichten op een toekomst die nabij is, zegt Lammert Kleefstra. „Meer en meer elektrisch. We hebben al verschillende laadpalen voor personenauto’s. Voor de nieuwe camperplekken houden we rekening met de komst van elektrische campers. En met het feit dat de camper en caravan van vandaag de dag sowieso al veel meer stroom nodig hebben dan voorheen. Kijk wat er in allemaal inzit aan airco, verwarming, keukenapparatuur. Als je wilt dat mensen langer kunnen verblijven, betekent het dat je hele infrastructuur en netwerk daarop ingericht moet zijn.” Verdere digitalisering en elektrificering is van levensbelang voor een recreatiebedrijf met perspectief.
„Wij zijn altijd bezig met dingen die verderop in de tijd spelen. Voor het ene project klaar is, zijn we al aan het nadenken over het volgende. Kijk, daar aan de rand van het caravanveld stonden tot een jaar geleden nog chalets, die staan nu aan de andere kant. Je moet het moment kiezen waarop je iets kunt doen, de tijd z’n werk laten doen. Je kunt niet op een dag tegen mensen die al twintig jaar bij je komen, roepen dat ze volgende maand moeten verkassen. Of een briefje in de winter sturen dat met ingang van het volgende seizoen alles anders wordt. Dat is niet wat wij willen, het moet altijd in overleg en redelijkheid. En zo moet er ook een gezonde balans blijven in wat je doet en wat je aanbiedt. De mix zoeken. Dat geldt hier en dat geldt in de hele provincie: zorg ervoor dat je recreatie voor iedereen toegankelijk en betaalbaar houdt. Niet alleen maar kiezen voor het topsegment en winsten van aandeelhouders. Kies meer voor de lange termijn zou ik zeggen. Duurzaam willen bijdragen aan je omgeving, betekent nadrukkelijk keuzes maken voor de langere termijn, ook in recreatieve zin. Dat is waar wij op De Zeehoeve voor staan.”