Vermogensbeheerder Oyens & Van Eeghen heet vanaf nu Delen Private Bank. Het Belgische Delen onderstreept hiermee het vertrouwen in haar Nederlandse vestigingen. Douwe van der Glas en zijn collega’s in Heerenveen over de succesvolle ‘Delen-formule’ waarin traditie en innovatie hand in hand gaan.
Het van oorsprong Amsterdamse Oyens & Van Eeghen werd begin 2015 volledig overgenomen door de Belgische familie Delen. Zeven jaar later is de naam gewijzigd in Delen Private Bank om beter herkenbaar te zijn en te kunnen profiteren van synergie met het Belgische moederbedrijf. Delen Private Bank richt zich op ondernemers en particulieren, zoals families en young professionals. Daarnaast onderscheidt Delen Private Bank zich door geen vaste ondergrens te hanteren. „We kijken naar iemands potentie en levenscyclus”, vertelt Douwe van der Glas, die het kantoor in Heerenveen drie jaar geleden opzette met Edwin Roskammer en Pieter Dieben. Het kantoor laat een prima groei zien en mede om die reden is het kantoor in 2020 uitgebreid met Johan Liezen. Samen hebben ze een stevig netwerk in de drie noordelijke provincies. Ieder van hen heeft tientallen jaren ervaring in de bancaire wereld. Het Heerenveense team is blij met de naamswijziging en het vertrouwen dat de Belgische bank heeft in haar en de andere twee vestigingen in Amsterdam en Den Bosch. Deze vestigingen groeiden de afgelopen zeven jaar gestaag door naar een beheerd vermogen van ruim 1 miljard euro.
Een korte schets van Delen Private Bank is op zijn plek, want lang niet iedereen kent het Belgische financiële conglomeraat. De private bank is opgericht door de Antwerpse familie Delen, die nog steeds een kwart van de bank controleert. De andere driekwart is in handen van de Belgische beursgenoteerde investeringsmaatschappij Ackermans & Van Haaren, die zich met haar deelnemingen (met een totale omzet van ruim 5 miljard euro) richt op duurzame en lange termijn relaties. Delen Private Bank opereert in België, Luxemburg, Zwitserland, Engeland en Nederland en nam in 2019 Nobel Vermogensbeheer over. Op dit moment heeft de bank een beheerd vermogen van ruim 50 miljard en heeft een prima financiële positie.
‘Wij nemen de tijd voor onze klant’
Digitaal efficient georganiseerd
„Delen is een bedrijf met een sterke familiecultuur, waarin vertrouwen, gunnen en de tijd nemen voor je klant het uitgangspunt is”, zegt Douwe van der Glas. „Menig familiebedrijf in Friesland spreekt dat aan. We geloven in een voorzichtige en weloverwogen aanpak. Dit alles draagt bij aan de financiële gemoedsrust die we onze klanten willen geven. De hele opzet is bovendien zo dat wij ons kunnen concentreren op het belang van onze klanten, zonder teveel tijd aan administratie en bureaucratie kwijt te zijn. Vermogensbeheer bestaat voor ons uit vertrouwen, respect, optimale dienstverlening en evenwichtige groei. Niet voor niets heeft iedere klant vanaf het eerste gesprek twee contactpersonen, die altijd volledig op de hoogte zijn, zodat ook in geval van ziekte of anderszins de klant daar geen nadeel van ondervindt.” „Het succes van Delen Private Bank schuilt in de mix van die persoonlijke service, digitale efficiëntie en de brede definitie van vermogensbeheer”, zegt Edwin Roskammer. „Het gaat echt om meer dan het beleggen van geld alleen. Wij nemen de tijd voor de klant, die staat in alles wat we doen centraal. Wij maken deze belofte waar doordat we een digitale huishouding hebben die dit ook écht faciliteert. Onze IT is zo ingericht dat wij meer tijd voor onze klanten hebben. En klanten ervaren het zelf via onze app en online omgeving. Die zijn niet alleen heel gebruiksvriendelijk maar geven inzicht in de totale vermogenspositie. Met de tool ‘Delen Family Services’ krijgen ze overzicht over het volledige vermogen. Niet alleen op hun portefeuille en rendement, maar ook op de samenstelling, vastgoed, beleggingen en deelnemingen, ook als die niet bij ons zijn ondergebracht. We gebruiken dat ook om van daaruit een planning te maken voor de toekomst en om ze bij schenkingen, fiscaliteiten, kredietverlening of vastgoedaankopen te begeleiden. Onze klanten kunnen ook gebruik maken van onze zwaar beveiligde clouddienst om documenten, zoals testamenten of huwelijkse voorwaarden in onder te brengen. Ze kunnen zelf kiezen of ze die voor ons zichtbaar maken of niet.”
Geen vaste ondergrens, maar juist potentie
„Dat ons bedrijfsmodel zo efficiënt is georganiseerd, maakt dat we geen harde ondergrens hoeven te hanteren. We kijken vooral naar de potentie en levenscyclus van de klant” aldus Pieter Dieben. “Een voorbeeld hiervan is start-ups. Dat zijn vaak jonge ondernemingen, waar in het begin alles in het bedrijf gaat zitten, waar het vermogen zich nog moet vormen. Ook in deze levensfase van de onderneming kunnen we vanuit onze brede kijk al toegevoegde waarde bieden. Vanuit deze logica zijn er veel meer mensen die klant kunnen worden, ook als ze eerst ‘een teen in het water willen steken’ door slechts met een deel van het vermogen klant te worden.”
Het hele plaatje in beeld
We kijken samen met onze klanten nadrukkelijk naar de totale financiële positie. We zetten aan de hand van deze financiële positie een financieel plan en een vermogensprofiel op, waarin spreiding, zorgvuldigheid, evenwichtige groei en duurzaamheid bepalend zijn.” Johan Liezen: „We denken vaak mee met onze klanten breder dan alleen vermogensbeheer, ook al is het niet onze corebusiness en pakken we het in de uitvoering niet zelf op. Dit geeft onze klant op de lange termijn comfort en gemoedsrust.” Tijd nemen en vertrouwen hebben in elkaar. Daarmee begonnen Van der Glas en zijn collega’s in 2019 in Heerenveen. Het kantoor aan de Van Maasdijkstraat is inmiddels een volwassen vestiging van Delen Private Bank die een steeds verder groeiende groep klanten in NoordNederland in alle rust bedient.