Doen is het motto bij het zetten van duurzame stappen bij de Dokkumer Vlaggen
Centrale. Inspirator Henny Atsma over vakmanschap, het familiebedrijf, hennep
en vlas, korte ketens, waarde uit afval en blijven investeren in regionale impact.
Een bezoek aan DVC in Dokkum kan niet zonder een rondgang door de drukkerijen. Het begint met tientallen meters doek dat gevat in een raam, omhoog gaat en weer naar beneden, verf erop en lange rakels die de verf beheerst gelijkmatig door het zorgvuldig strak gespannen raam persen op onderliggende doek. Even verder wordt digitaal gedrukt, een heel ander proces. Dat lijkt een andere wereld, maar bij DVC gaat drukken over gedeelde kennis. De drukkers doen hun werk met precisie en plezier, ze kennen het klappen van de zweep. „Het is een enorme hoeveelheid kennis die in de loop van de jaren is opgebouwd. Van technieken, samenstelling, kwaliteit en levensduur van verfstoffen en de echtheid van blijvende kleuren in weer en wind op uiteenlopende soorten doek. Die kennis vormt onze basis van het bedrukken, met welke techniek we dat ook doen. Het stelt ons in staat om te experimenteren met duurzamere doeksoorten zoals bijvoorbeeld hennep en vlas. Want pas als een nieuw doek het stempel van goedkeuring krijgt, omdat het op de gewenste wijze bedrukt en geproduceerd kan worden, dan kunnen we opschalen van experiment en kleine oplages naar volume en serieproductie.”
Een groene promotiebranche
De stap van nu naar ‘een groene promotiebranche’ is fors, erkent Henny Atsma: „Er is veel in het proces van vlaggen, doeken en signing dat duurzamer moet. Tegelijk zijn we een familiebedrijf met een historie, met kennis, kwaliteit en kracht en met veel werkgelegenheid en betekenis voor de regio. Toekomstperspectief zit in ons DNA, de kunst is om dat wat we al heel lang doen, om te vormen naar duurzaam perspectief voor mens, milieu en omgeving. Dat dus gaat over minder fossiele materialen en processen, grondstoffen maken dichterbij huis, over welzijn, gezondheid en perspectief van mensen, minder en schoner transport, verkorten van ketens, alternatieve energie, hergebruik van materialen, waardecreatie uit afval en over meer en beter samenwerken met je omgeving vanuit een open houding. Vergroenen gaat over ons bedrijf. Dat is de uitdaging waar wij voor kiezen.”
Nieuwsgierig naar het onbekende
„Onze stip op de horizon is een groene promotiebranche. De weg daarnaartoe betekent voor ons vooral doen. Als familiebedrijf willen we dat het blijft wapperen, dus zijn we bereid de stappen te zetten die we kunnen, we willen leren en doen. Dat betekent bijvoorbeeld dat we zoeken naar alternatieven voor verschillende verfsoorten en dat we de mogelijkheden onderzoeken van alternatieve doeksoorten voor veel gebruikt polyesterdoek. En gelukkig maken we al gebruik van doeksoorten die minder milieubelastend zijn dan het ouderwetse katoen, want veel van wat je hier bedrukt ziet worden, is van gerecyclede pet-materiaal. Maar om tot meer nieuwe doeksoorten van bijvoorbeeld vlas en hennep te komen, moet je samenwerken en experimenteren in de keten, van boeren tot verwerkers en makers zoals DVC.”
„Dat vergt eerlijkheid en transparantie, open zijn naar elkaar, de keten. Dit doet DVC niet alleen. Dus hoe graag wil jij investeren in een duurzame toekomst voor onze regio? Wat kan hier groeien waarmee wij goede producten kunnen maken, hoe en waar in de regio verwerk je een plant tot hoogwaardig product, hoe en waarmee kunnen wij het dan bedrukken? De eerste keer dat we hennep op onze zeefdruktafels hadden, bleek dat we er nog lang niet waren. Groen betekent experimenteren, leren van fouten, blijven proberen. We hebben elkaar nodig, in de keten buiten DVC en hier binnen. Het gaat over openstaan voor verandering, nieuwsgierig zijn naar het onbekende, bereid zijn te kijken naar de mogelijkheden van een mogelijk nieuw product, alert zijn op wat duurzamer kan en van daaruit verder denken en doen.”
Waardecreatie
„Het helpt enorm dat we kennis en inzicht hebben van het bedrukken en maken van kwaliteitsproducten. We willen het perfecte product maken en soms is het goed dat even los te laten als je ruimte wil bieden aan vernieuwing. Dit tasje is een mooi voorbeeld. Op een gegeven moment zeiden we tegen elkaar: kunnen we iets met het snijafval van vlaggen en doeken? Kan het, werkt het? Past het in het productieproces? Vragen stellen en experimenteren. Gooien we het weg of willen we er iets mee? Het belangrijkste: gewoon gaan doen, probeer het maar. Het leuke is dat er vervolgens veel enthousiasme is ontstaan over wat we met ‘afval’ kunnen. Door dat met elkaar uit te proberen, neemt het eigenaarschap over verduurzaming, over het proces van vernieuwing toe. Dit is een voorbeeld van waardecreatie uit afval. Vanuit vragen stellen naar bewustwording, van willen naar doen en maken waar belangstelling voor is. Klanten waarderen het en je hebt een prachtig aanknopingspunt om over ‘groener’ te praten. Zo leg je verduurzaming op tafel, maak je het tastbaar en neem je elkaar mee in mogelijkheden. Want bedenk dat wat wij doen, is zorgen dat de klant zichtbaar blijft. Daar blijven we doen en graag op een veel groenere manier.”
Missie naar toekomstige generaties
„Wat we doen heeft ook invloed op werkgelegenheid in de omgeving. DVC heeft niet alleen vakmensen in huis, maar ook in deze omgeving. We hebben 40 mensen die thuis veel confectiewerk doen voor onze vlaggen en doeken. Het zijn doeners, die allemaal hun eigen ritme en motivatie hebben om het zo te willen. Ze zijn voor ons een belangrijke schakel. In de stappen naar verduurzaming willen we dat niet alleen behouden, maar graag meer betekenis geven. Bijdragen aan kennis, zodat ook zij zich kunnen blijven ontwikkelen, want dit familiebedrijf zijn we samen. Het vergroenen van de promotiebranche vraagt om moed en lef, om een eerlijke en open houding tegen elkaar. Dat is perspectief. DVC heeft een missie: betekenis hebben voor toekomstige generaties in een gezondere leefwereld in deze regio.”
Meer informatie: www.dvc.nl