In samenwerking met Jobz-on 12:05 Agri & Food

‘Huidige arbeidsmarkt vraagt omdé perfecte match, Jobz-on vindt die’

De krapte op de arbeidsmarkt is groot; er zijn meer banen dan werkzoekenden. Dat vraagt om een creatieve aanpak wil je als werkgever nog geschikte nieuwe medewerkers vinden. Bij Jobz-on in Sneek weten ze hoe je dat doet. Het bedrijf heeft daar ook de juiste recruitmentmarketingtools voor ontwikkeld. Een tipje van de sluier over hoe elke werkgever de beste werknemer vindt, wil Jobz-on best geven.

Ambachtelijk werk
„Het vinden van tijdelijke en vaste medewerkers is een ambacht”, leggen eigenaren Helle Koning en Janet van der Horst uit. Het gedreven tweetal begon in 2011 met Jobz-on nadat ze jarenlang ervaring hadden opgedaan bij onder meer Dactylo. Het bedrijf begon als uitzendbureau, maar ontwikkelde zich al snel verder tot een veelzijdige arbeidspartner. „In het allround zijn, zit ons succes”, zegt Helle. „De arbeidsmarkt is zeker het afgelopen decennium enorm veranderd. Daarin zijn wij als bedrijf meegegaan.” Janet: „Het uitzenden van vroeger, met ‘pieken en zieken’, is volledig veranderd. Er zijn veel zzp’ers en een groot aantal mensen werkt parttime. Ook zijn er herintreders en zij-instromers. Daarnaast hebben we te maken met de flexibilisering en digitalisering van de arbeidsmarkt.”


Gemotiveerd team

Jobz-on houdt hier volop rekening mee. Zo lukt het de arbeidspartner uit Sneek om voor bijna elke werkgever de juiste medewerker te vinden én voor bijna elke werkzoekende de juiste baan. Wat is nu precies het geheim van Jobz-on? Janet en Helle wijzen naar het energieke, gemotiveerde team van negen mensen waaruit hun bedrijf inmiddels bestaat. „Ook voor onszelf hebben we dé perfecte match gemaakt.” Een van die teamleden is Michel Dijkstra. Als online marketeer gericht op arbeidsmarkcommunicatie speelt hij sinds twee jaar een belangrijke rol.


Echt verdiepen

„Klanten willen een eigen personeelswervings-kanaal”, legt hij uit. „Dat is een van de dingen die wij bieden. Jobz-on verdiept zich echt in wie de opdrachtgever is én in de wensen van de kandidaat. We maken voor werkgevers onder meer werken bij-pagina’s en vacatures. Daarmee zetten we een organisatie in de etalage. De huidige werkzoekende wil weten wat een werkgever te bieden heeft. Wat is de sfeer? Wat houdt het werk in? Hoe zijn de collega’s? Om daar antwoord op te geven, voeren wij heel wat gesprekken op de werkvloer.”


Achter de schermen
Natuurlijk gaat er achter deze creatieve aanpak meer schuil. „Er gebeurt inderdaad veel achter de schermen”, geeft Michel toe. „Als marketeer ben ik onder meer bezig met persona-onderzoek, het uitzoeken van wat een kandidaat wil en zoekt. Ik zorg ervoor dat ze geïnteresseerd raken, geboeid worden en zich willen binden door te solliciteren.” Bij elke doelgroep past Jobz-on daar de recruitmentmarketingstrategie op aan. „Iemand die latent op zoek is naar een andere baan, moet je op een andere manier zien te overtuigen. Dat is een ongelooflijk uitdagend proces.”


Signaleren en anticiperen

Jobz-on is dan ook continu aan het signaleren en anticiperen op wat er gebeurt. „We zien bijvoorbeeld op welk moment mogelijke kandidaten afhaken op een werken bij-website”, vertelt Helle. „Met die belangrijke informatie adviseren wij werkgevers vervolgens om bepaalde aanpassingen te doen. Die aanpak resulteert in bijna alle gevallen tot dé perfecte match. Eerlijk is eerlijk: de ene keer duurt dat langer dan de andere keer. Toch lukt het ons bijna altijd om werkgevers en werknemers met elkaar te verbinden.” Michel: „Het is een heel euforisch gevoel als er kandidaten via onze wervingscampagnes beginnen aan een nieuwe baan.”


Meer dan werven alleen

Jobz-on doet als veelzijdige arbeidspartner meer dan alleen creatief werven. „We zijn er voor grote en kleine bedrijven voor alles wat met werk te maken heeft”, zegt Janet. „We zijn heel flexibel en mensgericht en steunen daarbij op ons uitgebreide netwerk.” Jobz-on doet onder meer aan uitzenden, detacheren, jobswitch, werving & selectie en die belangrijke storytelling via het werken bij-concept en de nieuwe dienstverlening vanuit de recruitmentmarketing-abonnementen. Daarnaast zijn Helle en Janet mede eigenaar van JOOOPWerkt (www.jooopwerkt.nl), waar zij kwetsbare doelgroepen in en naar een passende baan begeleiden. Want iedereen heeft recht op passend werk!

https://www.jobz-on.nl

(Visited 120 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten