In samenwerking met Kooy Transport 08:32 Transport, Logistiek & Mobiliteit

Kooy Transport, meer perspectief in containervervoer van haven tot klant

Kooy Transport in Heerenveen is onbetwist de geroutineerde specialist in containervervoer over de weg. Van de havens in Rotterdam en Antwerpen tot iedere gewenste locatie van de klant. 24/7 dienstverlening volgens minutieuze planning. Sytze van der Kooy en Hendri Hilberts over een ideaal netwerk met kansen voor bedrijven in het noorden.

Kooy Transport is niet voor iedereen in het noorden een bekende. De containerspecialisten begonnen in 1932 met hun transportbedrijf vanuit Makkum onder de naam H. van der Kooy & zonen. Steeds meer werd de Rotterdamse haven voor Van der Kooy de basis. Daar waar containers worden gelost, zijn ze thuis. Hun kantoor verhuisde zes jaar geleden van Makkum naar Heerenveen, de naam werd afgekort tot Kooy Transport. Heerenveen was al de thuisbasis van een ander familiebedrijf in transport, Niek Dijkstra Transport. Al 40 jaar specialist in containervervoer tussen de havens van Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen naar klanten in het noorden. Dit voorjaar gingen ze samen verder als Kooy Transport.

„Wij zijn hier een relatief onbekende naam, maar al decennia een vertrouwde naam in Rotterdam. Dijkstra is juist al lang de betrouwbare naam en partner voor veel kleine en grote bedrijven in het noorden van Nederland. Beide zijn we familiebedrijven met loyale mensen, gespecialiseerd in zeecontainervervoer over de weg. Wij zochten meer netwerk en een goede uitvalsbasis in het noorden. Containervervoer draait namelijk steeds meer om massa en efficiency en dat hebben we ook nodig om stappen te kunnen zetten naar verduurzaming van transportkilometers. De overname van Niek Dijkstra Transport lag voor de hand. Met die synergie kun je meer klanten beter en duurzamer bedienen”, licht algemeen directeur Sytze van der Kooy toe. Hij stapte zeventien jaar geleden als vierde generatie in het voormalige Makkumer familiebedrijf.

Doorstroming en kostenbeheersing
Afgelopen zomer werden de beide bedrijven samengevoegd aan de Jupiter in Heerenveen. „Dit is zowel ons op- en overslagpunt in het noorden, als ons kantoor met planning en verkoop. En met ons eigen garagebedrijf. We hebben 100 goed uitgeruste wagens voor multi-containervervoer op de weg, werken in totaal met 140 mensen en vervoeren zo’n 60.000 containers per jaar, van 20 tot en met 40 voet. We verzorgen containervervoer inclusief alle dienstverlening van haven tot deur in heel Nederland en naar België en Duitsland.”

„Heerenveen is de ideale hub op de corridor van Rotterdam naar een enorm verzorgingsgebied in het noorden en met veel exporterende bedrijven in de regio. Het stelt ons in staat om containers voor onze klanten zo snel en efficiënt mogelijk uit de Rotterdamse haven te halen. Het goed inspelen op de tijdslots in de haven is van cruciaal belang voor doorstroming en kostenbeheersing. Hoe langer containers daar staan, hoe kostbaarder het wordt. De route Rotterdam-Heerenveen is uitstekend te plannen en zo krijgen we hier in twee shifts, overdag en ’s nachts, de containers binnen. Hier lossen we de containers, de wagens gaan retour naar Rotterdam met lege containers en vanaf deze hub gaan de containers met andere wagens van Kooy Transport op het gewenste moment naar de klant in de noordelijke regio. We hebben daarmee twee vervoersstromen met op- en overslag in het noorden en die maken ons containertransport efficiënt.”

Elektrificatie transport
„Deze situatie maakt het mogelijk dat we onze transportkilometers kunnen verduurzamen. De grootste stap die we daarin kunnen zetten, is het elektrificeren van onze vaste route Rotterdam-Heerenveen en retour. Het is vast traject over langere afstand die daarmee geschikt is voor elektrisch vervoer. De actieradius van die wagens is zo’n 500 tot 600 kilometer en dus kun je met een volle accu op en neer. De laatste mijl zoals wij het noemen, dus het verzorgen van het vervoer van de hub in Heerenveen naar onze klant, doen we voorlopig nog met brandstofwagens, die we straks al wel laten rijden op HVO-brandstof. In een volgende fase kun je die ook elektrificeren. De markt van elektrisch vervoer is dan ook weer een paar stappen verder met een grotere actieradius en lagere aanschafkosten.”

Meer kansen in het noorden
Wie zijn jullie klanten? „Dat zijn alle bedrijven die van zeecontainers gebruikmaken. En dan bedoel ik de klant die misschien een keer per kwartaal of per jaar een container binnenkrijgt tot grote multinationale bedrijven die dagelijks meerdere containers ontvangen”, stelt Hendri Hilberts, directeur operations & sales bij Kooy Transport. „Dat is juist zo mooi aan de samenvoeging. Door de bundeling is een veel fijnmaziger en beter planbare containerinfrastructuur voor onze klanten in deze regio ontstaan. Door meer massa kun je veel makkelijker voldoen aan de individuele klantwens, of dat nu om een enkele of een serie containers gaat. Het levert speelruimte op. Zeecontainervervoer is een specialisme, een complex, kapitaalintensief spel dat je moet begrijpen en moet leren spelen om het goed, efficiënt en betaalbaar te kunnen. Door de bundeling van Kooy en Dijkstra in Kooy Transport ontstaan er voor meer bedrijven in het noorden betere kansen voor zeecontainervervoer.”

Meer informatie: www.kooytransport.nl

(Visited 3 times, 3 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten