In samenwerking met Van Braak 10:53 Business to Business

Maatregelen nemen nu de economie afkoelt

„Het is een algemeen beeld dat het wat minder gaat met de economie, dat leidt onder andere tot meer faillissementen”. Dat zegt Hennie van Braak van Van Braak Accountants. De accountant, met 10 vestigingen in Nederland, krijgt veel vragen van ondernemers hoe ze moeten anticiperen op de huidige situatie. „Dat is per bedrijf anders, zeker omdat het niet in alle branches goed of juist slecht gaat.”

Volgens Van Braak zien veel ondernemers hun bedrijf nog als hobby. „Dat is op zich niet erg, maar er zal toch ook winst gemaakt moeten worden. Zeker in tijden dat het wat minder gaat, blijkt eens te meer dat de structuur van je bedrijf goed in elkaar moet zitten. Zorg daarom altijd dat je een rijke ‘moeder’ hebt, waar de dochter BV’s wel wat minder vet op de ribben mogen hebben.”

Stijgende kosten
Van Braak denkt dat veel ondernemers moeite hebben de almaar stijgende kosten op te vangen. „Energie, huur, personeelskosten, allemaal lasten die blijven stijgen. Voeg daarbij de nog altijd toenemende regeldruk, waar met name het MKB last van heeft en het tekort aan vakkrachten en je begrijpt dat diverse ondernemers moeite hebben om overeind te blijven.” Ook denkt hij dat sommige ondernemers te hoge privébedragen uit hun bedrijf halen. „De meeste ondernemers boeken iedere maand een vast bedrag vanuit hun bedrijf naar privé over, maar als allerlei lasten stijgen moet je wel oog houden voor het feit of die privé-onttrekkingen nog wel kunnen. Wij adviseren meestal om de zakelijke rekening zo weinig mogelijk te gebruiken voor privéaangelegenheden.”

Naast alle macro-economische tegenwind blijkt in de praktijk ook dat het voor bedrijven steeds moeilijker wordt om een lening af te sluiten bij een reguliere bank. Van Braak: „Dat klopt, steeds vaker komt een bedrijfslening buiten de bank om tot stand. Denk aan crowdfunding, particuliere leningen of financieringsmaatschappijen die geen bankinstelling zijn. Deze ontwikkeling verbaast me wel. Banken zijn van oudsher toch opgericht om het bedrijfsleven bij te staan, maar blijkbaar verdienen ze te weinig aan een financiering en kiezen ze liever voor andere verdienmodellen. Ik vind dat een verkeerde ontwikkeling, maar gelukkig remt dat het bedrijfsleven niet. Zij zoeken en vinden andere wegen om hun financieringsbehoefte in te vullen.”

ZZP en wet- en regelgeving
Ook de ZZP’er, waarvan er zo’n 1,6 miljoen zijn in Nederland, ondervindt economische tegenwind. Niet zozeer vanwege een haperende economie, maar veel meer door de veranderende wet- en regelgeving die er op 1 januari a.s. aan zit te komen. De regels worden strenger en de Belastingdienst zal er beter op toezien of een ZZP’er inderdaad een ZZP’er is of min of meer in verkapte loondienst is. Zeker bedrijven zijn huiverig voor eventuele gevolgen en zeggen hun contracten met ZZP’ers op. Ook nemen bedrijven ZZP’ers in dienst. Volgens Van Braak zullen er echter veel ZZP’ers op de oude voet doorgaan. „Ze zijn creatief genoeg om te kunnen voldoen aan de nieuwe wet- en regelgeving. De meeste ZZP’ers willen ZZP’er blijven, niet alleen vanwege de vrijheid, maar ook vanwege het feit dat ze als ZZP’er meer verdienen dan in loondienst. We zien nu al dat ZZP’ers gaan samenwerken en zich verenigen in een VOF of een BV.” Het is afwachten hoe zich dat verder gaat ontwikkelen.

BOR (Bedrijfsopvolgingsregeling)
Vooralsnog adviseert Van Braak de ondernemer om nog het nodige te gaan regelen voordat 2025 aanbreekt. „Denk bijvoorbeeld aan schenkingen. Voor de Bedrijfsopvolgingsregeling geldt dat deze wordt aangepast vanaf 2025 en nog steeds erg interessant is. De moeite van het overwegen waard. Ook kun je schenken aan kinderen, zonder dat je daadwerkelijk een bedrag uitbetaalt. Tot en met een schenking van 150.000 euro betaal je 10 procent belasting. Keer je niet uit, maar neem je als ouder de schuld op je, dan betaal je jaarlijks 6 procent, waarbij de hoofdsom opeisbaar is als vader en moeder zijn overleden. Verder zou je de premie AOV voor het jaar 2025 nog dit jaar kunnen betalen, in plaats van volgend jaar. En kijk tenslotte naar je (levens)testament, of alles nog klopt. Wij komen nog te vaak tegen dat een klant er te laat achter komt dat er zaken in staan, die niet meer actueel zijn, met gevolgen die hij of zij niet wenste.”

www.vanbraakaccountants.nl

(Visited 87 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten