„Dit is een mooi moment voor nieuwe medewerkers om in te stappen bij eLabNext. We doen werk met impact en groeien stevig. De digitale transitie van laboratoria is in volle gang en daarin speelt eLabNext een vooraanstaande rol.” Dat zegt Bastiaan Spijk, verantwoordelijk voor alle ondersteunende diensten binnen eLabNext. De organisatie breidt niet alleen in Nederland uit, ook in het buitenland worden nieuwe kantoren geopend.
„Er is genoeg te doen en we zijn daarom altijd op zoek naar nieuwe mensen, met name software developers, marketingspecialisten, accountmanagers en customer success specialisten. Waarbij we graag zien dat de accountmanager en customer success specialisten een life sciences achtergrond hebben”
„We hebben dit jaar overigens al veel nieuwe mensen aangenomen”, legt Spijk uit. „Daar zijn we blij mee, zeker omdat we specifieke profielen zoeken, die in het Noorden niet veelvuldig aanwezig zijn. Desondanks zijn we er toch in geslaagd om diverse nieuwe mensen te binden.”
Startup vibe
Hij wijdt dat onder andere aan de sfeer en cultuur van eLabNext. „We zijn de start up fase voorbij, je mag ons als een scale up zien, maar nog steeds met een start up vibe. We zijn en willen een platte organisatie blijven, waarbij we als team de organisatie elke dag een stukje mooier willen maken. We werken met duidelijke rollen die niet alleen wederzijdse verwachtingen scheppen, maar ook ondernemerschap bij een medewerker stimuleert. Doordat je helder hebt wat de verwachtingen zijn heeft de medewerker autonomie en het eigenaarschap om zelf te bepalen hoe die diens rol vervult en hoe die dat bereikt. We zien dat dit motiverend werkt.”
‘Met elkaar werken we aan mooie dingen die ertoe doen’
„Fouten maken mag, dingen uitproberen ook. En gaat er eens iets mis, dan lossen we dat op. Dat past bij het ontwikkelen van jezelf. Met elkaar werken we aan mooie dingen die ertoe doen.”
Digitalisering
Daarover gesproken, eLabNext stelt laboratoria in staat om de efficiëntie en kwaliteit van onderzoek te verbeteren met behulp van uitgebreide en flexibele softwareoplossingen. De organisatie werkt samen met wetenschappers om waardevolle ontdekkingen op verschillende onderzoeksgebieden mogelijk te maken. „Denk aan kankeronderzoek en onderzoek naar het kweken van gewassen op plekken waar dit eerst onmogelijk leek, maar ook onderzoek naar het Noordpoolgebied. Waar wetenschappers en onderzoekers voorheen alles op schrift moesten stellen, daar zorgt eLabNext ervoor dat alle data en gegevens gedigitaliseerd kunnen worden. Daarmee dragen we bij aan de toegevoegde waarde van life sciences-onderzoek voor onze wereld.”
Adviseren
Terug naar de vacatures bij eLabNext. Verspreidt over allerlei domeinen is eLabNext zoekende naar talent. Van mensen met een IT-achtergrond, naar technisch support tot mensen met lab-ervaring die de stap willen maken naar consultancy sales. Bij dat laatste speelt het goed adviseren van de klant een belangrijke rol. „Bij eLabNext staat voorop dat de klant zorgeloos met ons product moet kunnen werken. En levert dat vragen op, dan willen we die zo snel en passend mogelijk voor ze oplossen. Met als ultiem doel om het onderzoek van de klant naar een hoger plan te tillen.”
Het kantoor van eLabNext in Groningen is eerder dit jaar verbouwd, waarbij de nadruk nog meer op het sociale aspect is komen te liggen. „Noem het werken en ontmoeten, we zorgen voor binding en organiseren regelmatig evenementen voor onze medewerkers.”
Sfeer
Nieuwe medewerkers komen vooral via via bij eLabNext terecht. „Al tijdens het eerste gesprek willen we hem of haar laten merken en ervaren hoe het is om voor eLabNext te werken, welke sfeer er hier hangt. En bedenk wel, voorheen kwamen kandidaten bij ons op sollicitatie, nu is dat andersom. eLabNext moet laten zien volgens welke organisatie waarden er wordt gewerkt en dat het leuk is om hier te werken. Het is aan de kandidaat om te toetsen of hij of zij daarbij past.”
eLabNext is sterk internationaal gericht en actief in meerdere landen. Zo werken er op het kantoor in Groningen meerdere nationaliteiten, maar is het bedrijf ook bezig in diverse landen kantoren te openen. Eerder gebeurde dat al in de Verenigde Staten. Spijk:„ Momenteel zijn we bezig in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Volgend jaar worden Frankrijk en Denemarken daaraan toegevoegd. En er zijn voorzichtig plannen om later ook actief te worden in Oceanië.”
Logische klik
Een verklaring voor het succes van eLabNext zit hem volgens Spijk in het feit dat het core product voor 80 à 90 procent aan de vraag van elke klant voldoet. De overige wensen die er dan nog eventueel zijn, kan de klant zelf add-ons ontwikkelen of downloaden uit de marketplace (app store). „Daarnaast zijn onze accountmanagers vaak zelf afkomstig uit het laboratorium en weten ze waar ze over praten. Ze kunnen daardoor een advies geven waar de klant echt iets aan heeft. Er is een logische klik met de opdrachtgevers.”
De vraag naar het digitaliseren van laboratoria gaat onverminderd door. „Waar we vroeger klanten nog moesten overtuigen, kunnen we nu volstaan met goed luisteren en oplossingen bieden waar een laboratorium mee verder kan. We merken dat eLabNext daar goed in slaagt en verwachten ook in 2023 een behoorlijke groei van ons klantenbestand.”
Zoek je een uitdaging met impact en ben je geïnteresseerd in werken bij eLabNext, neem dan contact op: 050-7200055.