In samenwerking met Ophtec 11:39 Zorg, Life Sciences & Health, Techniek / Maak- en procesindustrie

‘Op weg naar een wereld zonder brillen’

Ophtec staat aan de vooravond van een ingrijpende metamorfose. Niet alleen worden de gebouwen en de inrichting opgeknapt, Ophtec heeft ook een stevige ambitie uitgesproken. „Wij geloven in een wereld zonder brillen”, verduidelijkt Director HR Jeanine Staal. “De producten van Ophtec gaan daar een belangrijke rol in spelen.”

Opmerkelijk? Misschien. Gezien de manier waarop Ophtec in de afgelopen 39 jaar mensen met zichtproblemen heeft geholpen, middels intra-oculaire lenzen en instrumenten voor de oogheelkunde, past dit ambitieuze doel goed bij het bedrijf. „Wij hebben ons tijdens de coronaperiode afgevraagd waar Ophtec over 10 jaar wil staan. In inspirerende en interactieve sessies met collega’s uit binnen- en buitenland hebben we bedacht waar we goed in zijn en wat we willen bereiken”, geeft Staal aan. „We zijn dé oogexperts, met veel kennis, de beste producten, een hoge kwaliteit en service. Kortom, Ophtec heeft een degelijke en goede reputatie opgebouwd.”

Relatie

„Doel is vooral om de nieuwe generatie oogartsen te bereiken”, gaat ze verder. „Zij kennen onze geschiedenis minder, waarin onze oprichter Professor Doctor Worst een nadrukkelijke rol heeft gespeeld. Daarnaast spelen digitalisering en internet een belangrijke rol. We moeten derhalve op een eigentijdse manier de relatie aangaan. En natuurlijk komen met nieuwe en aantrekkelijke producten en services. Producten waarmee de bril vervangende chirurgie een enorme vlucht kan nemen. Die ontwikkeling staat niet stil, integendeel.”

Daarvoor heeft Ophtec met regelmaat nieuwe medewerkers nodig en het lukt goed om die te binden. „Zij krijgen binnen ons bedrijf de kans om zich goed te ontwikkelen en te ontdekken waar hun hart ligt”, geeft Staal aan. „Zo hebben we Young Ophtec opgericht, waarbinnen medewerkers met en van elkaar kunnen leren. Als je op sales zit, krijg je de mogelijkheid om bijvoorbeeld op New Business Development rond te kijken, als daar je interesse ligt. Kortom, je baan is niet vastomlijnd, je kunt zelf ontdekken waar je het beste tot je recht komt en waar je gelukkig van wordt. Wij helpen je met het verder ontwikkelen van je talenten. Zo zorgen we ervoor dat een jonge generatie klaar staat voor de toekomst.”

Meer aandacht voor ons merk en uitstraling, online marketing en verdere digitalisering zijn speerpunten”, gaat Remko Bos, Marketing manager verder. „Eind dit jaar komt de nieuwe website online, daarop kan iedereen zien welke metamorfose Ophtec heeft ondergaan. We laten online nog beter zien wie we zijn en wat we doen.”

Meerwaarde

„Daarnaast willen we nog meer kennis delen, door bijvoorbeeld een trainingsplatform te ontwikkelen voor werknemers, oogartsen, klanten en distributeurs. En niet te vergeten, ontwikkelen we steeds meer digitale diensten, passend bij de wensen van jongere oogartsen. Onze verkopers blijven hierin een zeer belangrijke rol spelen. Zij kunnen als specialist op niveau een gesprek voeren met de oogarts. Dat is onze meerwaarde en daar gaan we nog meer op focussen.”

In beweging

Staal:„ We hebben mensen binnen onze organisatie die enorm slim zijn binnen hun vakgebied, mensen met veel potentie. Die gaan nieuwe producten ontwikkelen en zorgen dat deze geproduceerd, verkocht en verzonden kunnen worden. Zo zal Ophtec opnieuw een nieuwe weg inslaan, daar ben ik van overtuigd. Kortom, we zijn een bedrijf dat volop in beweging is, maar wel in het tempo dat bij ons past.” De oogproblemen waarmee mensen wereldwijd te maken hebben nemen toe. De digitale revolutie is één van de oorzaken. „Je ziet dat mensen en zelfs kinderen op steeds jongere leeftijd een bril dragen. Er is mede daardoor veel vraag naar de oplossingen die Ophtec te bieden heeft.” „Het is niet voor niets dat we regelmatig medewerkers van bijvoorbeeld de afdeling New Business Development naar de operatiekamer sturen. Daar kunnen ze zien wat er gebeurt, kunnen ze leren denken vanuit de patiënt en de oogarts en vervolgens aan de slag gaan met de ontwikkeling van nieuwe producten.”

‘Guus’ eye’

Producten die overigens getest kunnen worden op een eigen geavanceerd testoog, ontwikkeld door medewerker Guus. Dat oog wordt liefkozend ‘Guus’ eye’ genoemd. Het tekent de manier waarop Ophtec werkt, er is alle ruimte voor ontwikkeling. Bos tenslotte:„ Er is sprake van nieuwe energie binnen Ophtec. Wat blijft is dat Ophtec een pareltje in het noorden is, met de kennis en kunde van een multinational, in de omvang van een MKB-bedrijf en de sfeer van een familiebedrijf. Dat maakt het zo aantrekkelijk om hier te werken.”

Unieke intra-oculaire lenzen

Ophtec is 39 jaar geleden opgericht met het doel om mensen met zichtproblemen te helpen. In de afgelopen decennia werd een aantal unieke intra-oculaire lenzen ontwikkeld, die erop gericht zijn om het zicht van mensen te verbeteren, waarbij in veel gevallen afscheid kan worden genomen van de bril en/of contactlenzen. De Artilens en Precizon zijn de meest bekende intra-oculaire lenzen die Ophtec heeft uitgevonden en ontwikkeld. De Artilens helpt je af van je bril. Ook op het gebied van het verhelpen van staar is Ophtec een grote speler met de Precizon lens. De lenzen worden veilig ingebracht, de procedure is eenvoudig en pijnloos. Bovendien is een intra-oculair lensimplantaat het beste alternatief voor ooglaseren. Het hoofdkantoor van Ophtec, inclusief de productielocatie, is gevestigd in de stad Groningen. De verkoop van de producten gaat via het hoofdkantoor, de 8 buitenlandse vestigingen en een netwerk van distributeurs over de hele wereld.

www.ophtec.com

(Visited 20 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten