Er breekt voor ondernemend Nederland zo langzamerhand een nieuwe situatie aan, namelijk het post-corona tijdperk. Wat gaat dit betekenen? Als de voortekenen niet bedriegen herstelt de economie zich krachtig en dat heeft tot gevolg dat het tekort aan grondstoffen en aan personeel nog wel even zal blijven. Hennie van Braak van Van Braak Accountants adviseert klanten dan ook om vooral alert te blijven. „Er is veel onzekerheid, wat kan leiden tot bepaalde onverwachte situaties, waarop je als ondernemer moet anticiperen.”
„We komen na corona in een totaal nieuwe wereld”, vindt hij. „Het is afwachten welke kant het opgaat. Waar voor de ene ondernemer de vraag sterk toeneemt, kan voor een ander precies het omgekeerde gebeuren. Je moet dan snel kunnen schakelen. Kijk goed naar de positie van je bedrijf en wat je moet doen om goed door deze tijd te komen. Moet je personeel ontslaan of juist aannemen en let ook altijd op de structuur van je bedrijf en de mogelijkheden die er zijn om op kosten te besparen.” Als voorbeeld geeft hij de BOL, de Belasting op Leidingwater. „Wanneer je meer dan een bepaald aantal kubieke meters water gebruikt, heb je recht op teruggave van belasting, wat kan oplopen tot wel 35 cent per kubieke meter. Dat kan voor bedrijven in de horeca, de landbouw en de voedingsmiddelenindustrie erg interessant zijn. Dat bedoel ik met alert blijven.”
‘Er is veel mogelijk, als je maar creatief bent’
Onze taak
Minder alert bleven 6.000 bedrijven die niet voor 10 januari jl. een verantwoording voor de NOWregeling hebben ingediend en dit nu aan de fiscus terug moeten betalen. Van Braak begrijpt daar helemaal niets van. „Iedereen zou toch op de hoogte moeten zijn van de regels waar je aan moet voldoen. Het enige wat ik kan bedenken waarom die bedrijven dat niet hebben gedaan, is dat het niet meer bestaat of dat de BV niet meer aan z’n verplichtingen kan voldoen. Onze klanten die gebruik hebben gemaakt van NOW hebben keurig op tijd hun verantwoording ingediend. Als de ondernemers daar zelf niet om hebben gedacht, dan zorgen wij daar wel voor. Dat zien wij als onze taak.”
Hoewel er onzekerheid is over de economische ontwikkelingen, zeker gezien de inflatie van dit moment, ziet Van Braak wel degelijk kansen. „Er is veel geld niet uitgegeven door de particulier, het is aan winkeleigenaren om die klant naar de winkel terug te lokken. Immers, veel mensen hebben tijdens corona, noodgedwongen, hun spullen bij de webwinkels gekocht. En ja, ik weet dat ook bij de winkels het personeelstekort begint te spelen. Dat is een serieus probleem.”
Creatief
„Misschien is dit wel de tijd waar je iets anders met je bedrijf of winkel moet doen. Neem het goede mee vanuit de coronatijd. Zo weet ik dat diverse horecaondernemers goede zaken hebben gedaan met de afhaalservice. Het is wellicht interessant om daar mee door te gaan. Aan de andere kant, heb je minder of geen klandizie meer in je zaak, dan is het misschien interessant om appartementen in je winkelpand te bouwen. Kortom, verzet op tijd de bakens en blijf niet te lang hangen in een situatie waarin je niet meer vooruit kunt. Er is veel mogelijk, als je maar creatief bent. Daar denkt Van Braak Accountants graag in mee.”
En Van Braak geeft het nog maar eens aan. „Kijk ook naar je testament, verzekeringen, de structuur van je bedrijf. Onze ervaring is dat dit te vaak blijft liggen, waardoor je als ondernemer onnodig in de problemen kunt komen.” Bijvoorbeeld wanneer je als ondernemer binnenkort uitgestelde belastingen terug moet betalen. Niet voor niets noemt Van Braak dat een serieus probleem voor veel ondernemers. „Ook hierbij is het van belang dat je goed kijkt waar je bepaalde zaken onderbrengt. Ik durf wel te stellen dat klanten van Van Braak daar weinig last mee krijgen. Ik kan nog geen vijf klanten noemen die niet goed uit de ‘strijd’ zijn gekomen. Daar zijn we niet trots op, dat zien wij als vanzelfsprekend. Niet voor niets zeggen we altijd dat wij geen adviseurs aan de zijlijn zijn, maar ondernemers die ervaring en visie meebrengen. Die naast de klant staan en hem op tijd adviseren over maatregelen die interessant kunnen zijn.”
Visie
„Dit doen we vooral bij klanten die zelf hun zaken ook goed voor elkaar hebben. Ik ben wel eens bij een ondernemer geweest die een enorme rotzooi op zijn bureau had. Ik zei daarop dat ik morgen wel even terug zou komen. Waarop hij me vragend aankeek. Onze visie is dat een ondernemer met een rommelig bureau weinig geld verdiend. Met name nieuwe klanten moeten we daarin opvoeden. En anders moet hij maar een andere accountant zoeken. Je weet dan meteen of hij je accepteert of niet en of je kunt komen tot een samenwerking die succesvol kan worden.”