Joris Ide is een van de meest toonaangevende producenten van dak- en gevelsystemen in Europa. „Met ons compleet assortiment aan producten, presenteren wij ons als totaalleverancier”, zegt Edwin van Putten, Accountmanager bij de Joris Ide Group. „We onderscheiden ons door aanwezig te zijn in de hele bouwkolom, van opdrachtgever tot montagebedrijf zijn wij ondersteunend en adviserend aanwezig. Naast de standaard producten zijn wij als Group actief met de ontwikkeling van producten voor de toekomst.” Een mooi voorbeeld, zegt Edwin, is ons Façade systeem. „Een nieuw product voor zowel nieuwbouw als renovatie voor woningbouw en bedrijfsgebouwen.”
Door middel van dit te personaliseren systeem is het mogelijk om een gebouw een uniek uiterlijk te geven. „Façade producten zijn te krijgen in elk gewenst profiel en kleur, zo hebben we een gedateerd bedrijfsgebouw gerenoveerd met een goudkleurig schil, echt uniek.”
Creatieve vrijheid
De combinatie van bestaande producten met de unieke nieuwe producten geeft de architect en de opdrachtgever de nodige creatieve vrijheid, op deze manier is een gebouw met een eigen unieke uitstraling te realiseren. Joris Ide is in de jaren tachtig begonnen met het produceren van dak- en gevelbeplating in enkel staal. Door goed te luisteren naar de markt en klanten zijn daar in de afgelopen jaren veel nieuwe producten bijgekomen. De extra boost in de groei kwam door het product JI Ecopaneel, waarna de sandwichpanelen in nieuwe profileringen en toepassingen snel volgde. Een van de grote voordelen is dat de productielocaties van de Group binnen relatief korte afstand van van de Nederlandse markt liggen.
Markt Noord-Nederland
De productielocatie Stadskanaal is in 2017 bij de Group gekomen. Deze locatie is gekozen om dichter bij de markt in Noord-Nederland te staan en is tevens de juiste HUB voor de levering aan de Duitse en Scandinavische landen. „Vanaf de overname van de productielocatie in Stadskanaal hebben we het aantal producten sterk vergroot, de locatie is verdubbeld in omvang en de productiecapaciteit is daarmee ook toegenomen. In Stadskanaal produceren wij onze enkelwandige profielen voor zowel dak als gevel en onze high end Façade profielen. Kortom”, zegt Van Putten, „het is een toegevoegde waarde voor de klanten en de Group.”
‘Bij ons staat de kwaliteit in de brede zin voorop’
„Sandwichpanelen in PIR en steenwol produceren wij op andere locaties buiten Nederland. Bij ons staat de kwaliteit in de brede zin voorop, met name staaldikte, coating, duurzaamheid en circulariteit zijn onze speerpunten. Bouwlocaties worden steeds krapper, bouwgrond schaarser en daarmee veranderen vaak ook de eisen die men stelt aan dak-, maar zeker ook gevelbekleding.”
„Brandwerendheid is daarmee niet meer weg te denken bij een gebouw. Naast brandwerendheid zijn er vaak ook zwaardere eisen aan de isolatiewaarden. Het energieverbruik zal de komende jaren verder omlaag moeten, omdat de kosten voor verwarmen van een gebouw alleen maar toenemen. Onze panelen in PIR produceren wij tot een Rc van 11 en qua steenwolpanelen leveren wij panelen met een brandwerendheid van 30 minuten tot 240 minuten.”
Prefab
Prefab zal volgens Edwin een grote vlucht gaan nemen, de in de fabriek geproduceerde systemen zijn snel en relatief eenvoudig te monteren. „De conversie van een opbouwsysteem naar een paneel heeft ervoor gezorgd dat we een gebouwschil sneller kunnen monteren. Daarmee kan de opdrachtgever uiteindelijk ook sneller gebruik maken van zijn gebouw.”
De doelgroepen van Joris Ide in de Nederlandse markt zijn: agrarisch, industrie- en woningbouw. Een sterk opkomende markt is de renovatie markt, een ouder gebouw renoveren en upgraden naar de huidige eisen is pas echt duurzaam.
Duurzaam en circulair
Het past volgens Van Putten goed in deze tijd, waarin we moeten nadenken over het gebruik van materialen. „Wij werken met staal, wat uitstekend geschikt is voor hergebruik.” In dat kader kijkt Joris Ide al langere tijd naar de mogelijkheden om volledig circulair te gaan werken, dat doet ze onder de naam Planet Passionate. „Het is een eerste stap in de volgende fase om de belangrijkste duurzaamheidsuitdagingen van onze planeet aan te pakken. Daarbij streven we naar het behalen van concrete doelstellingen op het gebied van energie-, koolstof- en waterreductie, terwijl we daarnaast de circulariteit van onze producten verbeteren. We zijn nog niet zover, maar maken wel belangrijke vorderingen”, legt Van Putten uit.
Zo is het bedrijf bezig om het wagenpark te elektrificeren, liggen er op de meeste bedrijfsgebouwen zonnepanelen en worden de toiletten in veel gebouwen inmiddels doorgespoeld met regenwater. „De volgende stap is de recycling van materialen die niet meer worden gebruikt. Staal is goed te recyclen, voor het isolatiemateriaal zoeken we nog een oplossing.”