In samenwerking met Wettermerk 14:56 Werk, Agri & Food, Duurzaam / Circulaire economie, Innovatie / Onderzoek, Maritiem, Techniek / Maak- en procesindustrie

Wettermerk leidt met waterbedrijven de transitie naar duurzame marketing

Wettermerk BV is een jong en creatief marketingbureau dat zich focust op de water- en cleantech bedrijven én de aanverwante maakindustrie in Nederland. Het bedrijf is in januari 2021 opgericht door Ruth Rottiné. „Als freelancer werkte ik al met enkele bedrijven in de sector zoals Wafilin Systems. Toen zij vroegen om nog meer voor ze te doen en ook clusterorganisatie van de watertechnologie sector, Water Alliance, mij stimuleerde om deze kans te grijpen, ben ik Wettermerk BV gestart.”

Een waterdicht merk
Bedrijven in de watertechnologiesector weten heel goed hoe ze hun technologie kunnen doorontwikkelen. Het vermarkten van hun producten of diensten is daarentegen nogal een uitdaging. Ze weten minder goed hoe je van je bedrijf een sterk merk kunt maken en hoe je vanuit zo’n stevig fundament, langdurig klanten kunt vinden, binden en kunt behouden. Daar komt de kennis en expertise van Wettermerk BV om de hoek kijken. „Ik werk al 10 jaar in deze innovatieve sector. Ik begrijp hoe je de vertaalslag kunt maken van technologische inhoudelijke naar begrijpelijke en relevante content die klanten nodig hebben om in zee te gaan met deze bedrijven. Er zijn maar weinig marketeers die dat kunnen, daarom leid ik mijn collega’s op. Samen kunnen we deze duurzame bedrijven heel goed voorzien in alle vraagstukken rondom branding en marketing”.


‘We zitten in een groeiende markt en dat verklaart ook de groei in het aantal opdrachtgevers en het
aantal FTE’s.’


Zinvol en zuivere marketing
De opdrachtgevers van Wettermerk BV hebben de impact om een schonere of water voorradige wereld te realiseren. Wettermerk wil daarin een gids zijn om deze impact wereldkundig te maken. Het begrip duurzaamheid is daarbij erg belangrijk. Bedrijven hebben een groen product maar hun hele DNA, hun hele systeem moet duurzaam zijn. Zo heeft Wettermerk BV een eigen methode ontwikkeld waarmee bedrijven ook in hun marketing groene sporen kunnen achterlaten. „We noemen dit zinvolle en zuivere marketing. Zinvol: dat het waarde creëert en realiseert voor alle stakeholders in de keten. Zuiver: dat een merk eerlijk en transparant communiceert, geen trucjes toepast én vooral waarmaakt wat het belooft.”

Jelte Heidbuurt van Wettermerk BV en Thomas Roersma van Wafilin Systems in het FACT


Werkwijze Wettermerk
Ze maken dit concreet met de stappen in hun stroommodel. Startend met de ‘bron’ waarbij je ontdekt wie je bent als merk en waar je als bedrijf dus marketingtechnisch sterker wordt. Het model eindigt met de ‘oceaan’ waarin je in staat bent om je merkflow vast te houden en door kunt groeien. In die fase ben je als organisatie in je marketing wendbaar geworden. Daartussenin zitten nog enkele stappen. Met het stroommodel laat Wettermerk BV zien waar je als bedrijf nu staat en waar de groei van een bedrijf zit.


Knooppunt van watertechnologie
Met een eigen kantoor in Business Centre Johannes de Doper op de WaterCampus in Leeuwarden, het hart van de watertechnologie, kunnen zij steeds meer bedrijven bedienen. „Door de vestiging in het hart van de sector, hopen wij de drempel voor potentiële opdrachtgevers die meer zichtbaar of vindbaar willen zijn, te verlagen. We beginnen bij een vrijblijvend groeigesprek en gaan van daaruit verder met één van de stappen in het stroommodel”, zegt Ruth Rottiné.

Mette Marit Osinga van Wettermerk BV geeft workshop aan Care4H2O


Een blik op de toekomst
Wettermerk BV is erop gefocust om te blijven groeien en steeds meer bedrijven te kunnen helpen met hun zichtbaarheid. „We zitten in een groeiende markt en dat verklaart ook de groei in het aantal opdrachtgevers en het aantal FTE’s. Wij werken met kleine startups, maar ook met scale-up bedrijven zoals Ferr-Tech, Salttech en maakbedrijf FIB Industries en sinds dit jaar ook met klant G. Larsson Starch Technology AB een gevestigd maakbedrijf in Zweden.”

Wettermerk BV verwacht over anderhalf jaar te verdubbelen van vijftien naar dertig opdrachtgevers. Nadat zij deze groeiende markt over een aantal jaren hebben voorzien, richten zij zich op de water- en cleantech bedrijven in andere landen.


Wil jij weten of marketingbureau Wettermerk BV ook iets voor jou kan betekenen? Neem een kijkje op de site www.wettermerk.nl of neem direct contact op met Ruth Rottiné via ruth@wettermerk.nl.

www.wettermerk.nl

(Visited 23 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten